Eu si gradina

2 Iulie 2011

Cum m-am informat despre procesul de fabricatie a sapunului

Filed under: cosmetice, Fără categorie, sapunuri — Etichete: — Mihaela C.P. @ 8:42 pm

Ce inseamna si netul asta! Te duce pe unde nici cu gândul nu gândești . Si uite asa tot colindând și eu de la un blog la altul , am ajuns sa imi fac prieteni si pe net, fără ca măcar sa ii fi întâlnit vreodata , sau fără sa ne fi vorbit.

Printre prietenele astfel făcute, este si Alexandra , de care m-a legat in primul rând pasiunea pentru grădinarit , ca si ea are grădina si din fotografiile postate pe blogul ei, este foarte ingrijita si frumoasa , dar si o curiozitate (la inceput) pentru un meșteșug pe care ea il practică nu de prea multa vreme, dar care m-a făcut intâi să  râvnesc la săpunurile facute de ea, nu in vreo fabrică de săpunuri, ci la ea acasă, iar apoi sa schimbăm diverse opinii pe tema săpunurilor meșteșugite de ea.

Văzându-mă Alexandra ca sunt  atât de interesată m-a intrebat de cateva ori dacă nu vreau si eu să fac sapun. Am zis ca nu vreau, nici prin cap nu mi-ar fi trecut sa imi mai incarc programul si cu o alta ocupatie care să imi mai ia din timpul și așa destul de puțin pe care il am.

Și m-a întrebat o dată, m-a întrebat de doua ori… de mai multe ori nu stiu daca a apucat, pentru ca până la urmă am zis…ei, atunci hai sa văd dacă am din ce sa fac săpun. Pentru ca e necesara soda caustică , de care nu stiam daca se gaseste in magazine sau cine stie pe unde (pe la vreo fabrică) trebuie umblat dupa ea , ceea ce m-ar fi făcut sa renunț din start si să ma multumesc sa consum numai . Apoi mai trebuiesc tot felul de uleiuri, care mai exotice , care mai rare de care eu abia sa fi auzit până atunci . Dar si alte produse.

Și am facut primul pas, adica cumpărarea sodei caustice de la un magazin de produse chimice , la un pret destul de mic , 4 lei o punguta de circa 400 sau 450 de grame . Nu spun ca mă gândeam ca o să mă ia la  întrebari in magazin,  la ce vreau eu sa folosesc un produs atât de toxic si periculos, dar vânzătorul nu m-a intrebat nimic, ba încă atunci când l-am întrebat ce puritate are, nici habar nu avea.

Asta a fost pasul cel mai ușor de făcut, mai ales că a fost spontan, azi m-a intrebat Alexandra dacă nu m-am hotărât, azi m-am dus in piață si am verificat da că exista, apoi am cumpărat soda necesară prepararii săpunului de casă . Concluzia: am luat hotărârea să incerc sa fac si eu săpun de casă.

Apoi am stat seara de seara pană târziu, căutând informatii despre metode de preparare si despre materiale si ustensile necesare . Cu materialele si ustensilele a fost oarecum ușor . Am luat azi un termomentru, mâine un cântar , apoi un ulei sau alte produse pentru preparat . Nu am găsit toate uleiurile pe care am citit ca este necesar  să le pregatești, dar mai caut. Partea mai grea este cu rețeta de preparare a săpunului . Că am mai gasit câte una , dar ba spunea vag ca amesteca anumite substante, fără sa precizeze  vreo ordine sau cantitate, ba nu descrie procedura . Prin urmare incă nu sunt lămurită cum ar trebui să fac , ca sa imi iasă un sapun .

Dar nu orice fel de săpun. Pentru ca eu vreau sa fac unul utilizabil si prietenos cu pielea, dar care să si curețe murdăria . Si uite așa am ajuns să mă intreb …oare ce anume din săpun face ca murdăria sa se curețe impreuna cu apa.

Din nou cautare pe net . Da…cateva precizari am gasit pe wikipedia, dar se stie, acolo sunt foarte generale informatiile .Am găsit informatii pe scurt , clare  aici  http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/554soap.html. , unde spune ca actiunea de curatare a sapunului este determinata de structura sa (polara si non-polara) in conjunctie cu aplicarea unor principii de solubilitate. Prin urmare , cand sapunul este udat cu apă,  este acolo o sare ionica ce este atrasa de apa , in care se și dizolva.   Ce să mai, e o reactie chimica  care se pare ca nu e influentata de continutul sapunului (cât ulei, de care fel, ce fel de apa sau arome) , ci determinata de insasi ceea ce face din bucata de substante un săpun . Adica saponificarea in sine are importanța ei .

Componentele principale ale saponificarii: soda caustica si grăsimea. In mediu alcalin, grasimea hidrolizeaza si rezulta un amestec prin hidrolizare : carboxilati de sodiu si potasiu. Acesti carboxilati sunt molecule bipolare care se fixeaza pe grasimi si pe moleculele de apa (din sapun, pentru ca sapunul contine si apa), iar la clătire , acestea se desprind si sunt eliminate impreuna cu tot ce au fixat :grasime, murdarie.

Asa m-am lămurit ce anume din sapun contribuie la curățare.

2 comentarii »

  1. Am incercat si eu sa fac sapun natural, din pasiune si curiozitate. Va scriu pentru ca mi-a placut mult ce-ati postat pe blog si cum arata sapunurile dvs.Sunt fantastice! Eu n-am avut rabdare ,am taiat sapunul dupa 24 ore si i-am si masurat alcalinitatea imediat ( a iesit 14 …dezamadgire totala!) . Cred ca soda nu s-a topit de tot si posibil din cauza asta.. Mi se pare ca sapunul este cam moale si pare uleios( adica nu face clabuc..nu spala). Daca il mai las o perioada si tot nu-si schimba ph-ul, credeti ca-l pot folosi la spalat rufe? Multumesc si mult succes in continuare!

    Comentariu de dana — 4 Ianuarie 2015 @ 11:01 am

    • Din curiozitatea am incercat si eu sa fac sapun, insa dupa scurt timp am renuntat, asa incat nu te pot ajuta prea mult cu sfaturi. Cred insa ca nu ai asteptat suficient inainte de a amesteca uleiul si soda.Conteaza temperatura la care le adaugi, care trebuie sa fie aproximativ egala si , daca imi aduc bine aminte in jur de 40 grade . Dar asa cum ti-am spus, sfaturi mai bune poti afla in alta parte. Succes!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 4 Ianuarie 2015 @ 12:28 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

