Eu si gradina

22 August 2011

Ph-ul si săpunul de alep

Filed under: Fără categorie, sapunuri — Etichete:, , , — Mihaela C.P. @ 5:31 pm

De cand folosesc sapun facut de mine acasa, si mai ales de cand folosesc si altii sapunul meu, respectiv persoanele  apropiate si dragi din familia mea, ma preocupa calitatea si siguranta acestui produs.

Nu vreau sa dau   un sapun care sa  usuce pielea sau  care sa  faca orice rau, cât de mic.

Prin urmare care ar fi riscul in cazul folosirii unui sapun?

Primul la care ma gândesc este cel rezultat din folosirea sodei caustice ca ingredient in procesul de fabricatie al sapunului.

Există săpun fără sodă caustică?

Răspunsul este oriunde si oricât căutați si vă informati ca nu. Nu exista sapun fabricat fără sodă caustică, tocmai pentru că saponificarea (si nu vorbesc aici despre cea a cadavrelor, adipoceara 🙂 ) este o reactie produsa intre soda caustică si grăsimile din săpun.

Si atunci mi-am pus problema cum sa aflu daca produsul meu , sapunul, in care eu adaug ingrediente dintre cele mai bune si mai pe alese este in final de calitate si nu are defecte rezultate din fabricatie. Dacă e blând cu pielea si dacă își face treaba de săpun, adica și curăță.

Problema blândeții poate fi controlata prin verificarea ph-ului, notiune extrem de des intalnita in anii de dupa 1990. Dar ce sa fie oare ph-ul ? Citez:

PH-ul este o scara care masoara cat de acida sau alcalina este o substanta. Scara are valori de la 1 la 14 in care 1 reprezinta foarte acid, 7 este valoarea neutra iar 14 inseamna ca substanta este foarte alcalina, informeaza http://ezinearticles.com
Dar ce are de-a face cu organismul? Nu doar ca are de-a face, dar pH-ul sangelui este extrem de important. PH-ul ideal al sangelui este in jur de 7,35 iar organismul face tot posibilul pentru a mentine acest nivel.
Aceasta deoarece o modificare de doar 1-2 a pH-ului indiferent de directie, ar putea schimba intreaga chimie din organism, nu ar mai exista putere electrica si in scurt timp organimsul ar muri. ”

Prin urmare si sapunul pe care il punem pe piele si care interactioneaza chiar si numai la nivel superficila si pentru scurt timp , dar cu scutul nostru in fata mediului exterior, trebuie sa aiba un ph potrivit, echilibrat, apropiat de valoarea 7.

Cand m-am apucat de facut sapun, dupa ce intai m-am informat in legatura cu tot ceea ce mi-ar trebui si am inceput sa fac cumparaturi: de la vase, recipiente de lucru, manusi si ochelari de protectie, solutii pentru alcatuirea continutului, am cumparat si ph testere . Asa incat inca de la inceput am testat fiecare sapun facut in parte.

Unele mi-au iesit cu ph alcalin si le-am pus intr-o cutie de rebuturi de unde mai folosesc la curatatul diverselor obiecte de prin casa, mai mult pentru vasele si chiuveta in care prepar sapunul.Insa eram totusi nelamurita ce inseamna ph normal.

In cautarile mele pe net, despre care am mai adus vorba, am gasit date conform carora ph-ul sapunurilor facute in casa este in mod normal de 9-10. Si ce-mi dadu mie prin minte ieri, duminica, in timp ce ma bucuram de vremea superba de afară: haha!! Am un sapun de alep (o jumatate), cel mai vechi sapun cunoscut in istoria omenirii, sapun despre care se spune ca ar fi mentionat chiar si in biblie si care e facut in Africa numai din ulei de masline, de dafin si desigur, soda.Are calitati atat de multe incat numai laudandu-l as umple inca zeci de randuri. Si, imi zisei eu (nu sunt olteanca, numai  imi place sa folosesc perfectul simplu) : ia sa-i testez si eu ph-ul acestui sapun cu calitati multiple si recunoscut ca fiind dintre cele mai potrivite pielii, dar si parului .

Zis si facut :

-Am adunat laolalta sapun, pahar de plastic de la set nou cumparat de curand si nefolosit, apa, tester masurator de ph.

adunat sapun, pahar, ph tester

-am taiat un coltisor din sapunul de alep in vederea dizolvarii in paharelul cu apa;

tăiat un colțișor de săpun

-l-am adaugat in paharel impreuna cu cativa stropi de apa de la robinet;

pus in paharel curat, nou-nouț

adaugat cativa stropi de apa

-am amestecat apa cu sapunul prin agitare, fara sa introduc niciun alt obiect in pahar , pana s-a format clăbuc;

amestecat pana la facut clabuc

poza-am introdus testerul , hartie de turnesol in apa cu sapun;

introdus tester

-am scos testerul si am comparat cu tabelul indicator de masurare aciditate/alcalinitate;

scos tester din continut

-am fost foarte surprinsa sa vad hartia albastrita; nu ma asteptam la un asemenea rezultat; deci ph-ul sapunului de alep este de aproximativ 10?

masurat ph sapun perfect

-am lasat hartia pe masa din ”laborator” si am plecat;

clarificare

-Dar foarte uimita m-am gândit sa verific ph-ul apei de la robinet; poate apa sa fie cu soda?

-Nu, rezultatul testarii apei de la robinet mi-a dat ca apa nu e alcalina, o fi avand alte belele in ea, dar soda cauustica nu. Testerul a ramas de culoare galbena, aproape la fel cum a fost cand l-am introdus sub jet de stropi de apa.

-Câteva ore mai tarziu, insa, cand am revenit in ”laborator”, culoarea hartiei de turnesol era modificata putin, macar de la uscarea apei din ea.

doua ore mai tarziu, culoare tester schimbata

Concluzia: nu prea stiu. 🙂 Macar ca valoarea ph-ului nu se citeste imediat, ci trebuie lasat testerul sa se usuce. Sau …alta?

14 comentarii »

  1. ..hallo Mihaela,
    Cred ca ai gresit cind ai zis ca nu se poate face sapun fara soda caustica.
    Se poate face si cu lesie naturala,de exemplu cum se face original sapunul de Alep..

    Comentariu de Josif — 12 Februarie 2015 @ 7:00 pm

    • Ok, asa o fi.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 12 Februarie 2015 @ 7:40 pm

      • …..ceva despre sapunul Alep…

        Daca se face dupa receta veche nu se face cu soda caustica,din pacate tot Mai putine companii fac dupa receta originala,se produce mult Mai repede si Mai ieftin sapunul Alep cu soda caustica decit sapunul Alep original fara soda caustica.,Dupa receta veche ,dar despre diferenta dintre aceste doua nu trebuie discutata.
        In Europa din cauza situatiei in Orient se vinde tot Mai mult sapun fabricat in Europa sau chiar si China sub numele sapun de Alep.Din pacate este facut cu soda caustica dar vindut ca si original din
        Siria…Nici asta nu este chiar asa de rau,incit se folosesc uleiuri naturale,cred in tot cazul ca sunt mult Mai sanatoase decit sapunurile industriale ,care sunt cu 99%artificiale…
        Este prea usor spus ca ,nu se poate face sapun fara soda caustica,majoritatea spun lucrul acesta pentru ca nu cunoscut altceva,am cercetat internetul si in engleza in germana,in romineste si majoritatea spun lucrul acesta pentru interesul propriu,vreau sa vinda produsele facute de Ei singuri.
        Pot sa spun ca fac sapun fara soda caustica ,,deci fara nici un ingredient care sa nu fie natural.
        Un sapun produs din soda caustica se face in 10-15 Minute,sapunul facut fara soda caustica se face in citeva ore,..Cam la 10 ore de lucru..dar Pot sa spun ca la Fine se merita,

        Comentariu de Josif — 11 Martie 2015 @ 11:02 am

  2. pH-ul se citeste imediat, daca lasati timp sa treaca citirea se schimba automat si nu mai e valabila.Deci doar citirea facuta pe loc este corecta. 🙂

    Comentariu de oana — 15 Noiembrie 2014 @ 9:40 pm

  3. Toate Ph-urile sapunurilor homemade sunt foarte mari. Intre 9-11. Excesul de grasime insa din continut compenseaza. Marketingul ieftin de la Johnson a prin cu 5,5. Este doar o prostie de marketing. Sapunul de Alep este oricum nimunat!

    Comentariu de Luthelo — 25 Februarie 2014 @ 9:18 am

    • Am folosit si eu sapun de Alep , iar mie mi s-a parut anost .Nu m-a convins sa il mai iau si a doua oara :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 27 Februarie 2014 @ 7:00 pm

  4. Buna seara, cer prea mult, daca va rog sa mi transmiteti si mie reteta de fabricat sapun? Eu am multa grasime animala, de foarte buna calitate, adica doar topita si nefolosita la mancare. Multumesc anticipat. M.G.C.

    Comentariu de M.G.C. — 28 August 2012 @ 7:10 pm

    • Imi acorzi prea mult credit in ce priveste prepararea sapunului.Eu am invatat tot cautand pe net cam care ar fi procedura, dupa care am calculat retete particularizate in functie de uleiurile pe care le aveam in scopul crearii unui sapun , consultand siteul soapcalc.net .Informeaza-te din mai multe locuri inainte de a incepe! 🙂 Numai bine!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 28 August 2012 @ 8:49 pm

    • Din cate am inteles din raspunsul Mihaelei C.P,prepara sapunurile nu din grasime de origine animala(pe are nu iti recomand sa produci) ci din uleiuri vegetale presate la rece(ulei de masline,folarea-soarelui,ulei cocos etc.) si nici raspunsul ei nu este complet( nu o acuz,poate si din lipsa de timp).Retete sunt foarte multe pe internet si exista de asemenea si o carte in limba romana 16 lei ce contine 30 retete produse la „rece”(http://www.jovis.ro/carti/carti-poti-face-si-singur/cartea-sapunul-de-casa-1553.htm)…o sa va trimit si link unde puteti gasi retete care au si modalitatea de preparae pas cu pas(http://www.eurotv.md/stire-sapun-natural-cateva-retete-de-succes) ; un site Luthelo.ro (http://luthelo.blogspot.fr/2010/09/retete-sapun-castilla.html) care are doar cantitatea de ingr. dar nu si modul de preparare(dar va puteti inspira de la linkul ce vi-l voi da)….si eu sunt in cautare de retete si vad ca e greuuu sa gasesti singura,pt ca cei ce le produc nu le ofera de teama sa nu-si piarda clientii….sper c v-am fost de ajutor(puteti avea incredere deplina in linkuri ce vi le ofer pt ca sunt cele mai sanatoase din cate stiu eu 😉 )……scrieti la google retete sapun produs la rece si dati click pe cautare ,va veti minuna cate retete si sfaturi veti gasi (sunt in total de 10 pagini gasite de gool si veti analiza fiecare pagina in parte)

      Comentariu de anda — 27 Aprilie 2013 @ 6:29 pm

    • Servus! Scrie-mi mie ca te ajut eu cu o reteta de sapun 🙂

      Comentariu de Lore — 14 Februarie 2015 @ 7:28 pm

  5. Pasiunea asta pentru săpun e contagioasă. 🙂 Deja caut un vas potrivit, sodă caustică şi înţelegere din partea soţului… 😀

    Comentariu de Missouri — 22 August 2011 @ 9:39 pm

    • Cred ca orice astfel de incercare este buna,un pas inainte si o incurajare ca poti realiza mai multe pe cont propriu.
      Ai grija, vasele in care prepari sapun nu pot fi folosite si la altceva mai tarziu . Succes in convingerea sotului! Poate vii cu o idee noua in prepararea sapunului de la care sa ma inspir si eu :)!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 22 August 2011 @ 9:46 pm

      • Eu îmi fac debutul, de unde idei? Bunica făcea săpun în stil ţărănesc, cu pelin şi plante aromatice, ştiu că nu-mi dădea voie să mă uit pentru că era pericol de deochi. 😀
        Acum am şi aprobarea soţului. A spus că în principiu, dacă nimic nu explodează, pot să fac ce vreau.
        Pentru orice eventualitate am descoperit o reţetă de săpun făcut la rece, fără foc.

        Comentariu de Missouri — 23 August 2011 @ 9:42 am

        • Si eu tot sapun facut la rece prepar. Numai ca nu e chiar fara foc, uleiurile trebuiesc puțin incalzite. Nu fac dupa reteta straveche sapun la ceaun :).

          Comentariu de Mihaela C.P. — 23 August 2011 @ 3:27 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

