Eu si gradina

28 August 2011

Roșii coapte

Filed under: gradina, produse bio — Etichete:, — Mihaela C.P. @ 5:11 pm

E ușor sa culltivi roșii bio , adica fără să le stropesti cu diverse produse chimice împotriva bolilor plantei, daca ai solar .   Mai ales atunci când cultivi rosiile numai ca hobby si nu ca sursa de  venit .

Sigur ca exista si riscul ca vremea sa fie neprielnică, in general o vară cu ploi multe inseamna umiditate atmosferica crescuta si asta nu priește rosiilor. Eu de câțiva ani tot incerc sa cultiv rosii fără să apelez si la stropiri cu produse chimice.  Unchiul meu despre care am mai scris, care este mai bun cunoscător decat mine al modalitatilor de crestere atat a legumelor, cat si albinelor, viei si pasarilor de curte, m-a cam descurajat. A zis ca stropirile de fapt nu fac (asa mult) rău si ca daca iti doresti tomate sanatoase care sa duca fructul copt pana la final , e musai sa si stropesti.

Așa ca anul trecut mi-am stropit plantutele de mici la o saptamana sau doua imediat dupa plantarea in solar cu solutie de var si  piatră vânata . Am zis sa fie! Sa alung de la bun inceput daunatorii care ar intentiona sa se lege de micile mele plantute. Apoi le-am mai  stropit o  singura data dupa ceva ploi . Chiar si asa frunzele tomatelor mi s-au uscat, au capatat un aspect bolnavicios si dadeau semne de mană. E drept ca nici eu nu am prea stat anul trecut dupa ele sa le ingrijesc, le-am cam neglijat si in afara de apa din cand in cand distribuita prin picurare la baza radacinii plantei, nici de legat nu le-am prea legat cum ar fi trebuit, nici nu le-am prea curatat de excesul de frunze.Insa atunci cand le-am vazut cu frunzele bolnave, nu le-am smuls , ci m-am inarmat cu foarfeca si am luat la rand toate firele de tomate si am taiat cu foarfeca orice urma de frunza bolnava , astfel ca la final dupa cura de aerisirire si tundere rosiile mele aratau așa:

roșii chiluge

Rămăseseră numai niste tulpini golase , fara nicio frunza pe ele in afara câtorva din varf , dar cu fructe agatate in continuare de ele.

Apropo de asta, imi amintesc de o intamplare petrecuta cu cativa ani in urma pe cand eu eram mai tinerica si nu chiar in primul an de cultivat rosii, pentru ca am tot incercat an de an de multa vreme incoace, intai numai cu rosii cherry , apoi si cu rosioare in forma de pară si tot așa am mai adăugat cate un soi nou până am ajuns sa cultiv rosii mari si bune. Si intr-o vara pe cand aveam in curte la lucru  doi barbati de varsta a a treia, chemati sa ne  ajute la construirea  unui cotet ca lumea pentru pasari , iar eu prin curte  mă ingrijeam de rosioarele mele , unul dintre cei doi barbati, om in vârsta si cu multa experiența, nea Sandu ii zice, in timp ce m-a vazut cum bibileam la rosii a dat năvală in culturile mele si numai ce m-am trezit ca a inceput sa le tot rupa la frunze. Atunci am avut un sentiment de revolta ca nu mi-a cerut voie  inainte de a -mi jumuli rosiile de frunze, dar  imi mai amintesc si ca mi-a zis ca eu cultiv rosiile pentru fructe, nu pentru pădure de frunze.

Asa ca anul trecut si cu stropit rosiile tot s-au imbolnavit pe parcurs, tot am intervenit cu defoliere aproape pana la chelie , dar in final am avut rosii coapte la sfarsit de august.

Anul asta insa, am zis ce-o fi o fi, mi-am luat si un soi de rosii Tolin F1 despre care spuneau ca ar fi rezistent la boli si nu am mai stropit rosiile cu nimic. Nici macar ingrasamant  nu le-am dat. Numai apa din cand in cand , cate o jumatate de ora sau cât am considerat necesar si atat. Insa de defoliat frunzele, de vreo cateva ori inca de la inceputul verii am tot defoliat, inarmata cu foarfeca , astfel incat sa fie loc intre plante, sa nu se atinga intre ele si sa se simta in interiorul solarului aerisit, incat sa poti sa respiri.

Am avut si cateva rosii care s-au imbolnavit  , situate intr-o zona in care se mai scurgea apa de la ploi inauntru in solar , dar cele mai multe , desi acum au pe frunze cate o urma albicioasa, au fructele mari si frumoase , iar de acum numai asta conteaza pentru ca perioada cu pericol de imbolnavire a trecut .

impreuna cu putinele crăițe care au iesit si au inflorit

Prin urmare, rosiile mele s-au format, au crescut si au ajuns la perioada de coacere  fara mari eforturi  (nu m-am ocupat zilnic de ele) si fara interventii cu substante chimice. Deci se poate si fara stropiri . Si nici nu am avut pierderi.

Rosii, nu pădure de frunze

 

Un cos de roșii prunișoare, soiul Roma

 

Un vas de rosii-zebruțe cu dungi galbene

 

Rosii galbene 🙂 si rosii rosii

Si inca mai am de cules astazi, dar voi avea si in zilele urmatoare.

A fost un an prielnic pentru cultivarea tomatelor, iar ale mele sunt curate , in afara de soiul hibrid Tolin F1 care a fost obtinut prim metode specializate de imbunatatire a plantelor, pot spune ca rosiile mele de la insamantare si pana la cules si preparare sunt rosii bio :). Sunt mândra si încântată de ele.

2 comentarii »

  1. Ce de rosii. Eu nu am asa de multe. Am cam dat-o in bara anul asta cu rosiile. Sunt la inceput si tot invat.

    Comentariu de Ursu Florin — 28 August 2011 @ 5:14 pm

    • 🙂 Așa e , tu esti mai tânăr . Câte ai , din cultivarea lor ai invatat ceva, poate ai rămas cu o experienta care pe viitor va contribui la imbunătătirea metodei tale de a cultiva roșii. La anul va fi mai bine! Mă bucur să te mai văd pe aici :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 28 August 2011 @ 5:19 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

