Eu si gradina

6 Septembrie 2011

Ardei iuți și foarte iuți

Filed under: Fără categorie, gradina, Pasari, produse bio, Viața grădinii — Etichete:, — Mihaela C.P. @ 9:26 pm

Imi plac ardeii iuti . Iuti atat cat sa se simta , sa te usture un pic , dar nu sa te sufoci si inrosesti ca racul de iuțeala.

Ii pun in orice fel de supe, ciorbe, zeama sa fie, cu gust de carniță, nu neaparat si cu bucată,  si sa am ardeias iute uscat pe care sa-l sfaram si il amestec in ciorba/supa cu seminte cu tot. E plăcerea mea.

De-asta si cultiv ardei iuti si am tot cautat diverse soiuri de ani de zile. Seminte nu prea gaseam decat unii numiti…nici nu mai stiu cum, o denumire italiana si ardei bulgaresti. In rest cateodata mai gaseam la supermarketuri niste ardei in ghivece,  de marime mica si planta si fructul , colorati rosii , galbeni sau portocalii , dar care odata adusi acasa dadeau din rau in mai rau, se innegreau si in scurt timp dispareau cu totul.

Pana cand au aparut vanzarile online :). Hehe! Si chiar si asa, in magazinele specializate pe vanzari de seminte nu prea gasesti mare varietate de ardei iute. Pana cand ce-mi veni o data, prin iarna,  sa caut cu expresia ”ardei foarte iute ”. Si ce credeti ca am gasit? Un site care vindea numai seminte(uneori si plante vii) de ardei iuti de multe feluri. Pretul, pe masura, cat sa ii asigure si omului un mic câștig, pentru ca nu cred eu ca din vanzari de seminte de ardei iuti se poate trai . Dar daca s-o putea, foarte bine, felicitarile cui se descurcă asa! Daca doriti sa va uitati sau poate si sa cumparati, siteul se numeste foarteiute.ro.

Era exact ce imi doream, asa incat m-am bucurat tare, am ales cateva soiuri care mi s-au parut mie mai tentante sau promitatoare si am comandat. Seminte in plic nu vin foarte multe, dar suficiente; oricum nu le-am pus pe toate si mi-au mai ramas si pentru la anul , daca or mai germina.

Iata cativa dintre ei, planta si rod:

Cel cu fructul lung are denumirea Joe Long, pe site parca imi amintesc ca scria ca este cel mai lung ardei iute cunoscut si ca poate ajunge fructul la o lungime de pana la circa 30 cm . Ai mei inca mai au pana la dimensiunea asta si timp ar mai avea sa creasca pana la venirea frigului.Pentru comparatie l-am fotografiat incat sa se vada si vecinul mai mic de alaturi .

Joe Long si vecinul mai mic

Vecin mic, care are numai fructul mic, altfel tufa creste ca o placinta , s-a intins pe pamant , ba una dintre plante are chiar ramurile culcate pe sol , probabil si de la greutatea incarcaturii de fructe .Deci este el mic, dar numai la stat .

mic la stat, mare la...”sfat”

Si face ardeiasi…cata frunza si iarbă (ei, nu chiar asa, dar multi, nu m-am asteptat sa rodeasca asa ).

Puteau sa il numeasca si million bells

Mai jos un ardeias pitic, parca omni colour ii spunea. A facut si el cateva roade, dar nu e foarte spectaculos.

Piticul asta se numeste Omni colour

Ardeiul habanero poate fi in mai multe variante. Eu m-am oprit la doua, unul cu fructul portocaliu …

Orange habanero

Hot Chocolate habanero

….si altul ca ciocolata.

Hot Chocolate habanero-coapte cateva

Pe site scrie ca toti sunt foarte-foarte iuti, ba inca le descrie si gradul de iuteala conform unei unitati de masurare specifice. Eu insa nu am incercat din niciunul, deocamdata ma uit la ei ca la niste bibelouri , imi sunt tare dragi si vad sa ii las sa se coaca bine pana va ne va permite  si vremea buna .

Astia sunt ardeii iuti din gradina, adapostiti in solar . Dar pentru ca nu stiam unde le-ar putea placea mai mult, ca sa se dezvolte mai bine, am pus cativa si in ghivece , sa am in ambele variante . Cei din ghivece nu s-au dezvoltat la fel de frumos, sunt mai saracaciosi , dar au rodit si ei , iatai mai jos:

Tot un habanero

Omni colour

Joe Long

Ghivecele cu ardeiasi iuti le tin pe o terasa si cand m-am dus sa le fac poza, am speriat se pare ceva pasaret zburator care a inceput sa se agite , sa zburataceasca si sa-si caute un loc in care sa nu fie deranjate. M-am uitat sa vad cine s-a speriat de mine asa, cand…ce vad?

Cu toata bucuria vad vrabiuta alba pe care o mai fotografiasem si anul trecut, gasiti postarea cu ea chiar si aici in pagina de inceput, si in urma cu doi ani. Anul asta ar fi al treilea an de cand o vad si o fotografiez , dar cum nu o mai zarisem nici prin curte la bobitele pasarilor mele de curte, nici prin copaci sau tufe, am crezut ca o fi patit ceva: ori vreo pisica sa fi pus gheara pe ea, ori si-o fi aflat sfarsitul zilelor altcumva, credeam ca a disparut.

Asa ca mare mi-a fost mirarea , dar si bucuria sa o vad iar. Am incercat sa ii fac si cateva poze, dar nu au iesit prea reusite. Eu si entuziasmata si dornica sa o prind in poza sa nu dispara inainte de a o fotografia, am dat multe clickuri , desi distanta si nici lumina nu erau in favoarea mea. Iata si draguta de vrabiuta alba, anul 2011 🙂 :

Grup mic de vrabiute

.

Actualizare si : Revin si cu o completare. Am verificat si omni colour nu este cel pitic cu roade putine , ci celalalt  mic la stat si mai roditor .

Ei, mai incurc denumirile , dar macar corectez prin adaugarea aceasta la sfarsitul textului , :).

18 comentarii »

  1. Am si eu nevoie de. 5 tone ardei iute rosu daca se poate rog seriozitate multumesc..0763498639

    Comentariu de Fabian Done — 29 Iulie 2013 @ 12:51 pm

  2. imi pare rau sa va dezamagesc dar nu este vrabiuta…este un canar scapat care s a adaptat conditiilor de mediu. 🙂

    Comentariu de steff — 20 Ianuarie 2013 @ 12:15 pm

  3. nu am vazut niciodata,pana acum,o vrabiuta alba…si sincera sa fiu nici nu stiam ca poate exista.oricum,e o draguta la fel sa ci celelalte vrabiute.

    Comentariu de Alina — 1 Ianuarie 2013 @ 6:04 pm

    • Nici eu nu mai vazusem vrabiuta alba. Anul asta deja a venit la noi in al patrulea an. Vine insa si pleaca, cred ca are cuib in alta parte.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 1 Ianuarie 2013 @ 9:37 pm

    • O mica completare privind „vrabiuta alba” … Nu e vorba de nici o vrabiuta alba, este un canari in carne si oase, cand scapa de la stapan se atasaza foarte bine unei vrabiute, de altfel se vede bine alaturi o vrabiuta; se inteleg foarte bine cele doua specii!

      Comentariu de mariana — 5 Septembrie 2014 @ 9:06 pm

  4. Eu am avut cativa Madame Jeanette, si, cand i-am pus in gradina, au intepenit asa. Parca nu mai cresteau. Am sa le iau un mic solar, sa-i tin acolo. Inseamna ca nu le ajunge caldura din gradina, le trebuie si mai multa.
    Ai avut vreo problema cu ei, au germinat careva mai slab?

    Comentariu de Corina — 10 Noiembrie 2011 @ 7:17 am

    • Eu nu am avut problema cu niciunul dintre soiurile pe care le-am cumparat.\
      Nu stiu cum este Madame Jeanette, o sa dau o cautare cu google sa ii vad.
      In general nu prea aveam noroc de ardei, nici iuti, nici grasi , dar anul asta le-a mers bine. A, inca ceva, semintele le-am pus rare in jardiniera , nu le-am aruncat gramada; numai cateva, numarate si ingropate la distanta unele de altele in gropite mici-mici , care se distingeau de restul suprafetei pamantului ca mici adancituri .In ele turnam cativa stropi de apa, direct pe locul cu samanta.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 10 Noiembrie 2011 @ 4:05 pm

  5. Mama, ce grozav, si eu am incercat sa cultiv, cu seminte de Habanero, dar deocamdata nu prea mi-a mers. Poti detalia putin cum ii cultivi? Ii incepi in sera, apoi i treci in gradina sau ii pastreszi la ghivece?
    Cand plantezi semintele? Ii stropesti cu ceva?
    Splendid, am vazut si recolta, e de invidiat.

    Comentariu de Corina — 9 Noiembrie 2011 @ 6:30 pm

    • Am pus semintele in jardiniera , pe pervaz, langa fereastra , in casa ,ca sa aiba si caldura de la calorifer si lumina . Ardeii ca sa rasara din samanta au nevoie de caldura, peste 16 grade Celsius si de lumina. I-am pus in pamant destul de devreme, sa fi fost februarie la inceput sau jumatate si nu au crescut foarte inalte, dar prin mai, inainte sa ii scot afara in solar , unele plantute aveau si floricele . Am mai incercat in alti ani si direct sub cerul liber, dar cam uitam sa ii ud, sa ii plivesc de buruienile din jur, si nu ma alegeam cu niciun ardei , asa incat anul asta am zis sa sacrific cateva locuri din solar , unde primeau apa regulat, cand conectam furtunul (cu picuratoare) la pompa . Mai ales ca habanero nici eu nu am avut pana anul asta si m-am gandit ca daca tara lor de origine este Mexic, atunci au nevoie de caldura .
      Am pus cativa si la ghiveci, ca sa vad unde le merge mai bine, in solar sau in ghiveci. Am constatat ca indiscutabil in solar au crescut mult, mult mai bine. In ghiveci abia au facut un ardeias , doi .Parca am pus cateva poze si din ardeii la ghiveci :).
      M-as bucura daca experienta mea ti-ar fi de ajutor 🙂 .

      Comentariu de Mihaela C.P. — 9 Noiembrie 2011 @ 6:56 pm

      • Salut,

        Frumosi Habaneros. Eu am plantat, fix ca tine, dar in acest an (2012) prin primavara, in glastra. Au mers foarte greu. Ca sa germineze am pus semintele in apa vreo trei zile, apoi le-am pus cu apa cu tot in pamant, destul de rar. Faza e ca le merge foarte bine pe caldura si in pamant, afara. Nu trebuie sa ii uzi prea mult. Ii uzi cand devine pamantul destul de uscat. Daca ii uzi prea mult incep sa se amarasca (stiu, e greu sa distingi amarala de la atata iuteala). Ca idee… sunt super buni, si da..sunt iuti!!!. Eu ii tai julien si mananc cate o fasie sau doua. Ca idee am pus un sfert intr-o oala cu supa cu vreo 4l lichid. S-a iutit suficient pentru mine (destul de iute) si ceva mai mult pentru sotie. Eu personal nu-i apreciez numai pentru iuteala dar si pentru aroma. Au o aroma deosebita.
        Cam atat.. spor.

        Comentariu de Dragos V. — 20 August 2012 @ 8:00 pm

        • Ah… am uitat sa specific faptul ca eu am Habaneros rosii. Oricum, trebuie culesi cam la vreo trei saptamani, o luna dupa ce devin rosiatici, devin si mai iuti :).

          Comentariu de Dragos V. — 20 August 2012 @ 8:03 pm

        • Eu mananc cate un ardei odata, sau cel mult la doua zile si musc direct din el .Imi place ardeiul iute :).
          Anul asta nu am mai avut habaneros decat vreo doua tulpini din necunoastere.Poate voi spune intr-o alta postare cum de am ramas fara ei.

          Comentariu de Mihaela C.P. — 20 August 2012 @ 8:53 pm

  6. oau, o postare tare faina! desi nu prea mananc ardei iute, m-a fascinat varietatea lor si faptul ca ti-au iesit din semintele acelea si au rodit.
    de vrabiuta alba ce sa mai zic, e o minunatie. este surprinzator ca a reusit sa traiasca atat, de obicei exemplarele astea sunt foarte vulnerabile, dar uite ca ea este o invingatoare.

    Comentariu de cristina — 10 Septembrie 2011 @ 8:25 am

    • Si eu am fost uimita de cate soiuri de ardei iuti am gasit si mi-am ales si eu numai cateva.
      Nu ma pricep la vrabiute ca sa stiu daca ar fi sau nu mai vulnerabile cele diferite , nici nu stiu (desi am cautat pe net si nu am gasit raspuns) cat este durata medie de viata a unei vrabii.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 10 Septembrie 2011 @ 8:32 am

  7. Poti sa imi trimiti si mie numele siteului cu ardei iuti ? Vreau sa pun si eu intr-un ghiveci si in gradina la anul.Vrabiuta alba este frumoasa foc, am crezut ca este un perus :))

    Comentariu de Marius Andrei — 7 Septembrie 2011 @ 10:41 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

