Eu si gradina

25 August 2012

Rosiile San Marzano si alte asemenea

Imi plac rosiile la nebunie! In primul rand sa le vad rotunde, bine coapte si colorate sanatos , firele pline de roade , mmm…nici nu le-as culege prea curand ca sa mai stau sa le privesc, sa ma mai bucur de ele! Dar imi plac si sa le mananc -salate , sau in diverse preparate ori ca suc . Asa ca le mai pozez, le mai privesc si mai raresc din fructele lor ca sa impac ambele mele gusturi.

Daca la inceput m-am ocupat de rosii pentru ca a trebuit sa le ingrijesc in lipsa parintilor mei de acasa, si nu o faceam cu prea mare tragere de inima, ba dimpotriva, ma si rusinam daca ma vedeau prietenii sau colegii care treceau pe strada , cum eu stateam sa ud rosiile alor mei , cu timpul a inceput sa ma preocupe ingrijirea sau cresterea lor , ba chiar sa imi placa .

Primele mele rasaduri cred ca au fost de rosii cherry , a caror samanta am oprit-o din rosiile cumparate de la supermarket la caserola. Intai cherry rosii , apoi clopotelul galben, acele tomate micute sub forma de para. Apoi am mai gasit si rosii zebrine, marime medie,de culoare rosu negricios cu dungi verzi,  nu erau nici  mici ca rosiile cireasa , nici mari, a caror samanta de asemenea am oprit-o si sadit-o in anul urmator, insa ca gust nu prea mi-au placut. Rosiile zebrine mi s-a parut ca ar avea coaja tare si nici gustul prea grozav, astfel ca nu prea m-am mai ocupat de ele , sa le opresc samanta in anul urmator cultivarii lor in gradina si le-am pierdut.

Dar uite asa am tot adunat soiuri si soiuri de rosii. Am mai si cumparat seminte la plic de la supermarket. Unora dintre rosiile sadite din acele seminte le-a mers bine si le-am pastrat , altora mai putin sau deloc.  De fapt singurul soi de rosii din seminte cumparate de la magazin care mi-a placut, pot spune ca mi-a mers drept la inima :), este soiul San Marzano.  Sunt rosii de forma lunguiata, cu coaja ca a unui ardei capia, destul de subtire, carnoase , cu putine seminte , mai degraba dulci decat acre , un fel de gust dulce-amar ca al ciocolatei de fina calitate

Se spune despre semintele rosiilor San Marzano ca au fost daruite de catre Regele Persiei catre  cei din Napoli in jurul anului  1700 sau putin dupa acesta si acolo au fost sadite in solul vulcanic de la poalele muntelui Vezuviu , unde sunt crescute in mod traditional si acum.

S-au adaptat bine la conditiile de clima de la noi, nu le-am vazut vreodata bolnave, cu fructe patate sau inmuiate .Se coc vara spre toamna, adica mai tarziu si dureaza pana spre venirea gerurilor .Rosii

Si San Marzano in gradina din Romania :

San Marzano
San Marzano

Incet, incet m-am transformat intr-o colectionara de soiuri de rosii , astfel incat ori de cate ori imi mai ieseau in cale altfel de rosii, opream de la ele seminte si pe langa rosiile San Marzano, acum am rosii cu forma lunguiata , si galbene ,  poate sunt soiul de tomate zis si banana, poate altfel denumit, nu stiu, eu insa le-am oprit de la rosii cumparate de mama mea dintr-o piata din Bucuresti .

Tomate portocalii lunguiete

Mai jos sunt in sectiune longitudinala 🙂 :

Rosii in sectiune longitudinala

Langa cele doua soiuri de rosii cu forma alungita am mai taiat si asezat in castron pentru sedinta foto 🙂 inca o rosiuta mica, mica, asemanatoare ca forma cu o capsuna. Asta pentru ca in urma cu ceva timp vazusem pe un site de comercializat seminte de legume din strainatate , seminte din soiul de rosii capsuna (strawberry), despre care atunci mi-am zis: tiii, ce noutate, ce minune ! Si eu care habar n-aveam ca poate exista si asa ceva. Ei, uite ca mi-a crescut si mie in gradina o tomata galbena cu forma si marimea unei capsune.

12 comentarii »

  1. Ce roade superbe!! Am pus si eu cateva fire de Marzano si Roma anul trecut. Sunt grozave in salate .

    Comentariu de MirelUna — 6 Iunie 2013 @ 4:15 pm

  2. Grozav arata !!!
    La mine in gradina San Marzano nu au avut acelasi succes. O fi din cauza caldurii, nu stiu de ce, dar coaja lor era tare groasa, pieloasa de-a dreptul. Am preferat, sa le inlocuiesc cu alte soiuri, mai ales, ca la mine primeaza cele de salata.
    Socrul meu a pus anul asta soiul Roma si am facut bulion din ele. Asa am constatat, ca au dreptate italinii, ca le folosesc cu manie la conserve, sucul lor e fantastic de concentrat si gustos. Isi merita faima si acum ma socotesc, ca poate le mai dau o sansa 🙂

    PS – de doua zile incerc sa comentez la tine si navighez enorm de greu pe pagina ta, Mihaela. Sper sa e remedieze …

    Comentariu de Dani — 11 Septembrie 2012 @ 11:05 am

    • Poate nu au pamantul asa cum le place lor in zona ta. Pentru ca soiul asta San Marzano provine si creste chiar si acum in zona foarte calda de la poalele muntelui Vezuviu din Italia.
      Soiul Roma am avut si eu in alti ani, lui Vasi(Gioni) am mai citit ca ii placea foarte mult , dar la mine anul trecut nu a crescut frumos, a ramas tufa pitica si n-am mai oprit seminte. In schimb am mai luat seminte de la alte soiuri sa mai incerc si alte feluri de rosii, pe langa cele pe care le am deja si le pastrez. 🙂
      Sper sa se incarce mai usor acum pagina mea wordpress, schimbasem eu setarile si poate nu am fost bine inspirata, dar acum am revenit la cele vechi.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 11 Septembrie 2012 @ 4:46 pm

      • Da, merge bine acum. Am intrat fara probleme si e totul ok 🙂

        Comentariu de Dani — 11 Septembrie 2012 @ 10:00 pm

  3. Eu San Marzano am folosit la conserve de rosii in suc (ca cele de cumparat, de la Cirio), amestecate cu Roma. Au iesit foarte bune, iar anul asta intentionam sa facem mai multe borcane – productia deja a inceput. La gust, proaspete, mie personal nu prea imi plac, deoarece au miezul cam uscat, dar nu lipsesc niciodata din gradina. Rosiile tale, si cele din postarea anterioara, arata foarte, foarte bine. Felicitari! Alor mele li s-au uscat partial frunzele si nu am aflat inca de ce. Vreo boala, le-a batut prea tare vantul, prea multa umezeala la inceput…Ai vreun secret?

    Comentariu de Andreea, DingradinaluiArdei — 29 August 2012 @ 3:06 pm

    • In urma cu cativa ani , puneam si noi in sticlele cu suc de rosii , rosii cherry intregi.Dar pentru ca se cam acreau, nu se pastrau bine in suc, am renuntat la rosii intregi in suc.
      Rosiile San Marzano le folosim in salate mai spre toamna, pentru ca ele rezista si pe timp mai racoros, si le avem chiar si dupa ce alte rosii dispar.
      Nu am secrete pentru cresterea rosiilor, decat ca le tai mare parte din frunze, astfel incat sa circule bine aerul printre ele si sa nu se transmita usor bolile prin intermediul frunzelor. Daca asta o fi fost motivul pentru care le-a mers bine sau nu, nu stiu. 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 29 August 2012 @ 4:16 pm

  4. Se simte pana aici cu cat drag te ocupi de ele, iar daca fac un exercitiu de imaginatie, le voi simti si gustul! Te invidiez cu drag pentru amandoua!

    Comentariu de cafeauata — 27 August 2012 @ 11:36 pm

    • Dragul se simte si se transmite pe alte cai , fara a tine cont de distante .Ca si imaginatia, tine de bogatia cu care e dotat fiecare de la natura. 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 28 August 2012 @ 10:18 pm

  5. Arata bine, bine :)) Azi am cumparat si eu din acelea mai lungi :)) …e, la tine totul merge bine, se prinde, rodeste :))

    Comentariu de buceginatura2000 — 26 August 2012 @ 12:09 pm

    • Ei, nu chiar totul, sunt si cate unele care nu au mers in vara asta foarte bine, dar poate asta pentru ca nu m-am ocupat eu de ele , ci le-am lasat altora :D.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 26 August 2012 @ 5:27 pm

  6. Ce superbe sunt toate,si ce mult fructifica ,se merita din plin sa ai acest soi in gradina,voi cauta si eu neaparat acest soi prin magazine,ale mele soiul traditional nu fac mai mult de 5,6 fructe la tufa,dar mie imi place enorm acest soi si ma bucur il am in sfarsit in gradina mea.

    Ce suc sanatos si gustos vei avea din ele. 😀

    Comentariu de Maria Stan — 26 August 2012 @ 12:24 am

    • Pe astea nu le-am folosit la suc pana acum.Numai la salate. Si de fapt foarte putine am folosit din ele, pentru ca sezonul lor de coacere de-abia a inceput :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 26 August 2012 @ 5:25 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

