Eu si gradina

15 Ianuarie 2013

Rozmarin

Filed under: flori, plante, plante aromatice — Etichete:, — Mihaela C.P. @ 8:36 pm

Iarna ud mai rar toate florile. De unele chiar pot spune ca uit , cum ar fi cactusii si alte plante suculente, aloea de exemplu, cu saptamanile sau chiar cu lunile. Asta e iarna, repaus pentru flori, dar si pentru mine mai putina preocupare pentru ingrijirea lor.In schimb iarna imi fac planuri, multe dintre ele doar in gand, altele se materializeaza si in fapte, asa cum a fost strangerea de seminte de tomate din diverse surse .Cand le vad pe calculator, in pozele diverselor siteuri, toate plantele verzi, frumoase, unele pline de rod, bat darabana de nerabdare cu degetele pe tastatura calculatorului. Si numar zilele pana sa incep iara ”insamantarile de primavara” 😀  (ei, doar sunt din…era sa zic recolta de decretei, sunt din generatia de decretei si am prins vremea cand se vorbea despre insamantari la scara mare , ca despre un start mult asteptat de toata tara).Pun si eu cateva boabe, nici un pumn de seminte,  in pamant, dar asta e pentru mine marea recolta :).

Pana atunci, intre udarile de la o saptamana la alta, pe care le fac aproape ca o somnambula umbland ca in vis, fara prea mare tragere de inima, ma mai trezeste la realitate cate o floare cu cine stie ce aparitie surprinzatoare. Asa mi s-a intamplat pe la inceputul acestui an cand am vazut pentru prima oara la planta de rozmarin cumparata  de mine in urma cu peste 10 ani din Piata Amzei , flori. Nu mai stiu cum arata planta in anul in care am luat-o. Cred  ca era totusi destul de maricica si frumoasa, de m-a convins sa o iau tocmai pe ea. Pana atunci nu fusesem prea interesata de plantele aromatice, iar de rozmarin, nici atat, dar cred ca era o tufa desi mica, frumos dezvoltata si m-o fi impresionat.

De atunci , insa, a devenit printre celelalte plante si flori o Cenusareasa. Toamna o azvarleam la propriu intr-un colt nu foarte bine luminat din casa  , inghesuita, atat cat sa nu ramana afara in ger si sa piara de frig peste iarna, iar primavara o tranteam nepasatoare in acelasi loc an de an, din dosul unui ghiveci mai mare, ca sa o zaresc si pe ea cand le impart peste vara apa tuturor plantelor .De multe ori, Cenusareasa rozmarin era ultima pe lista la portia de apa, astfel incat daca apa din vas mi se termina, pe ea o lasam sa astepte pana la impartirea urmatoare. Si cine stie de cate ori pe seceta cumplita nu o fi ramas neudata cu zilele.

Sa ii schimb ghiveciul sau pamantul nici nu se punea problema. Nu aveam timp si de asa ceva.Prin urmare, biata planta aromatica de rozmarin a dus-o la mine acasa cam rau.

Pana in toamna asta, cand nu stiu cum de s-a intamplat si a nimerit la adunarea plantelor in casa chiar langa fereastra, la caldura , printre flori care primesc regulat apa si indestulator.Si mi-a inflorit micul si neglijatul meu rozmarin, s-a umplut intai de boboci:

Ramura imbobocita de rozmarin

 

-si apoi a inflorit , ca niciodata pana atunci:

Floare de rozmarin
Flori

Si mi-am dat seama ce am pierdut atatia ani la rand , cat l-am neglijat, astfel incat printre multele planuri din primavara asta mi-am propus sa ma ocup si de imbunatatirea conditiilor pentru rozmarin si anume sa ii schimb pamantul, sa il mut intr-un ghiveci mai incapator si sa il bag mai mult in seama , ca merita :).

Rozmarinul
Rozmarin

 

 

20 comentarii »

  1. Florile sunt superbe,iar tu le-ai facut pictorial pe cinste,exact ca cenusareasa a fost,Super.
    Mai pus pe jar acum ,am si eu un rozmarin luat pentru planta sanitar in gradina,dar tot ca si tine am avut si nu ,grija de el.
    Acum l-am adus in bucatarie la geam ,este marisor si frumos,dar dupa ce l-am vazut pe al tau ,trebuie sa ii dau mai multa atentie.
    Succes in tot ceea ce faci!

    Comentariu de Mihaela — 18 Ianuarie 2013 @ 4:20 am

    • Merci de urari, succesul ar fi si spre binele plantelor mele :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 18 Ianuarie 2013 @ 9:23 pm

  2. Pai vezi saracutul cum te-a rasplatit pentru apa si caldura? Ca doar e planta mediteraneana si tare ii mai place caldura. Stii ca exista si rozmarin tarator, care isi intinde ramurile pe jos? Eu am primit unul din asta vara trecuta, cadou de la cei care ne-au plantat copacii prin curte. Asta este si mai rezistent la ger – l-am lasat in gradina si este verde la ora asta. Cel normal, ca al tau, il plantez primavara in gradina si pentru ca are spatiu destul ii creste tufa foarte mare si frumoasa, apoi tomna ii pun intr-un ghiveci mare si il tin in casa. Anul trecut am lasat unul in gradina, dar nu a rezistat iernii, asa ca nu mai incerc. Poate la primavara ii gasesti un coltisor printre legume, direct in gradina, ca sa alunge daunatorii si sa creasca in voie. Si sa vezi rasplata atunci!

    Comentariu de Andreea — 17 Ianuarie 2013 @ 4:31 pm

  3. Foarte frumos , nu am mai vazut asa ceva. Eu am scos rozmarinul din gradina, l-am pus in ghiveci si acum ierneaza in balcon . Este bine, nu au cazut acele si este verde. O sa incerc anul acesta sa-l las in gradina.

    Comentariu de Mirelun — 17 Ianuarie 2013 @ 7:15 am

    • Si eu intentionez sa il inmultesc in vara asta , astfel incat la iarna sa experimentez cu unul lasat in gradina si unul in ghiveci, in casa, pe care sa il am…”just in case”, sa nu raman fara niciunul. 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 17 Ianuarie 2013 @ 4:12 pm

  4. ce frumos este!

    Comentariu de Alina — 16 Ianuarie 2013 @ 6:03 pm

    • Frumos -o fi, n-o fi, dar mie tare mi-a drag de el, ca s-a umplut de boboci si cateva flori mici deja s-au deschis.Il gasesc incantator :)!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 17 Ianuarie 2013 @ 4:24 pm

  5. Vai de mine sarmana planta,a inflorit săracă ca doar ,doar o baga si pe ea cineva in seama! Uneori si plantele ne atentioneaza intr-un anumit fel ,Dragile de ele! Mirela

    Comentariu de Mirela — 16 Ianuarie 2013 @ 1:55 pm

    • Dragele mele, vă spun un secret: orice plantă care este în suferință, se teme că va muri, produce flori pentru perpetuarea speciei! Mai ales când nu au apă, sunt însetate, speriate si își doresc moștenitori!! La fel și animalele și păsările sălbatice, duc o luptă continuă cu natura și… oamenii răi, pentru supraviețuire! Natura e uimitoare, trebuie să o lăsăm să-și urmeze instinctele nu să o agresăm! Ce se va întâmpla cu furnicile, păsările, plantele… din locurile de pe pământul nostru, pe care le agresăm în cel mai josnic mod?

      Comentariu de Mariana Prodan — 17 Decembrie 2013 @ 7:16 pm

      • In anul in care a inflorit, adica iarna trecuta, rozmarinul tocmai fusese asezat intr-unul din cele mai bune locuri din casa pentru iernat.Sub razele soarelui, a primit apa regulat, nu a mai fost sarit ca alte dati, si a multumit facand flori multe pentru prima oara la mine. Asta primavara l-am mutat in gradina si anul asta voi incerca cu el iernarea afara.

        Comentariu de Mihaela C.P. — 17 Decembrie 2013 @ 8:56 pm

  6. E frumos rozmarinul tau. Rezista afara, poate eventual putina protectie intr-o iarna geroasa nu i-ar strica, insa nu face mofturi. De inmultit foarte simplu, rupi crengute si le pui in pamant tot sezonul, de primavara pana toamna tarziu, oricand. Eu am doua ghivece in balcon, la primavara o sa le mut pe amandoua intr-un ghiveci mai mare in care sa le si inmultesc.

    Comentariu de greenzonelife — 16 Ianuarie 2013 @ 12:53 pm

  7. Minunat !
    Așa frumoase flori de rozmarin n-am văzut încă !
    Felicitări!

    Comentariu de tu1074 — 16 Ianuarie 2013 @ 2:53 am

  8. De ce il chinuiesti asa in ghiveci.Al meu,cumparat in 2011,primavara si plantat direct in gradina cand era cat palma de mare, a trecut excelent peste iarna 2011-2012 cu temperaturi de -30 grade si s-a facut o tufa imensa, de vreun metru inaltime si vreo 50-60 cm diametru.Fara sa ii ofer conditii speciale sau sa il invelesc peste iarna.

    Comentariu de Victoria — 15 Ianuarie 2013 @ 9:03 pm

    • Apropo,ai facut niste poze minunate.nu am avut timp , in gradina mea,sa ma uit foarte atenta la florile lui.

      Comentariu de Victoria — 15 Ianuarie 2013 @ 9:04 pm

      • Cred ca ii voi cauta si eu un loc in gradina, poate infloreste si acolo, insa nu iarna. Apropo, al tau peste iarna ramane cu acele (ca nu le pot numi frunze) verzi sau cu crengutele goale?Ca al meu e verde tot timpul anului.

        Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Ianuarie 2013 @ 9:11 pm

        • Tot timpul anului ramane verde.Cand se incalzeste prin Martie,i se ingalbenesc varfurile,dar le tund si se face si mai stufos pana in miezul verii.
          Intr-adevar,iarna nu mai infloreste in gradina,dar se face foarte mare si frumos. Eu deja l-am inmultit,ca vreau sa pun in mai multe colturi ale gradinii.este foarte bun impotriva mai multor daunatori.

          Comentariu de Victoria — 15 Ianuarie 2013 @ 9:16 pm

          • Si de inmultit cum l-ai inmultit?S-a indesit el si tu ai separat plantutele crescute in tufa?

            Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Ianuarie 2013 @ 10:06 pm

            • Am scos toata tufa si am despartit radacinile si tulpinile si le-am replantat. S-au rupt si vreo 2 crengute mai mici si le-am plantat ca pe butasii de trandafir,sub peturi. Am vazut ca sunt inca verzi,deci s-au prins. ce-i drept,erau mai de jos,de langa radacina.

              Comentariu de Victoria — 16 Ianuarie 2013 @ 5:24 pm

    • Fara sa ma fi interesat de cerintele de clima din zona lui de origine, eu am crezut ca e mai exotic si nu rezista la noi iarna afara :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Ianuarie 2013 @ 9:08 pm

      • Nici eu nu am stiut cum se ingrijeste.tarziu am aflat ca multi il invelesc peste iarna,cand deja era mai bine de un metru de zapada pe el.dar nu a patit nimic,din fericire.

        Comentariu de Victoria — 15 Ianuarie 2013 @ 9:18 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

