Eu si gradina

25 Februarie 2013

Licheni in gradina mea

Filed under: Paraziti, pomi, Trandafiri, vremea — Etichete:, , , , , — Mihaela C.P. @ 8:15 pm

Am iesit in curte sa fotografiez ghiocei

Ghiocei in februarie

si dupa cateva incercari, cu rezultate nu foarte satisfacatoare, am constatat ca aveam in apropiere pajisti intregi de alte ”flori” sau fiinte care rezista si cresc si se inmultesc pe orice fel de vreme si (din cate am aflat scormonind dupa informatii despre ele) in orice fel de loc, primitor sau mai putin primitor: pe ziduri , in crapaturile dintre pietre, direct pe pietre, in copaci sau pomi fructiferi , in zone cu temperaturi foarte scazute .

Muschi

Nu sunt pretentioase .Cresc si pe piatra seaca.  Adrian,  prieten si cunoscator al muntilor Bucegi,  i-a prezentat de curand cum cresc pe stancile golase si pietrele de pe munte , in diverse culori si forme.

Atunci cand cresc pe pietre , prin descompunerea lor in substante organice mai simple , contribuie la dezvoltarea unui mediu propice vietii si contribuie la popularea stancii golase cu diverse  alte plante , de care adeseori ne miram ca au crescut chiar din…piatra seaca .

Lichen

La mine in curte , i-am intalnit in pomi, pe trunchiul gros al lor sau pe alte ramuri solide , principale. In general am bagat de seama ca au crescut in pomii mai batrani, de peste 20 de ani (din cat timp ii stiu eu, nu ca as avea eu varsta de 20 de ani, haha, nu ca n-as vrea, e o varsta frumoasa dar ai inainte multe lupte inca de dus si multe lectii dureroase de invatat ) , dar pe suprafete mult mai mici i-am vazut si in pomi foarte tineri, in special am observat in apropierea taieturii de altoire sau a unor rani de pe trunchiul pomilor.

Licheni

Ce sunt lichenii? Lichenii sunt formati din doua organisme diferite, o ciuperca si o alga, care traiesc in cadrul unei relatii reciproc avantajoase , in cadrul careia biologii spun ca  au loc numai schimburi de natura fizica , pe care biologii au numit-o rece, simbioza. Dar stiu ei oare ce se intampla intre micile organisme? Cercetarea nu studiaza mereu si reactia  chimica  dintre micile fiinte (ca tot suntem inca in luna sarbatorii Dragobetelui si a lui Valentin , cei care fac si desfac vietile si relatiile dintre oameni ) , chimia este o stiinta greu de perceput si de tradus in cifre si semne pentru a fi despicate si cecetate amanuntit sentimentele dintre oameni sau, ce sa mai zic de animale sau alte fapturi si mai mici  .

Intre cele doua organisme  are loc un schimb de substante care contribuie la dezvoltarea lichenului si anume :

-alga formeaza hidrati de carbon prin asimilarea dioxidului de carbon ,

-iar ciuperca contribuie la aprovizionarea cu apa din abundenta a algei si cu alte substante nutritive.

Ca sa se formeze lichenul, insa, numai o anumita specie de alge trebuie sa aiba reactia asta de schimb  cu o anumita specie de ciuperci , prin simbioza dintre orice alte specii  de alge cu ciuperci , obtinandu-se forme diverse , diferite de ale lichenilor. Altfel spus, partenerii isi influenteaza si aspectul fizic, morfologic intre ei.

Abia am zarit de curand trunchiul si ramurile pomilor acoperite de muschi si la o privire mai atenta, de licheni si spori ai acestora.

Asta e semn ca pomii nostri nu au fost stropiti chimic , pentru ca  lichenii cresc  in pomii care nu sunt stropiti chimic, insa semnul nu e  neaparat unul  bun, caci  lichenii sunt totusi niste paraziti , care debiliteaza pomii pe care s-au instalat si le dau si un aspect neplacut, de aceea este bine sa fie inlaturati . Asta se face  de regula prin razuirea scoartei infestate (cu perii) in perioada de toaletare a pomilor si prin aplicarea unui tratament cu zeama bordeleza .In vederea desfasurarii acestei actiuni, cei prevazatori este recomandat sa se echipeze in costume ca de martieni, cu ochelari de protectie, recomandabil din plastic si eventual cu masca de protectie a cailor respiratorii , ca sa nu inhalati sporii. Care va sa zica sa nu faceti bine pomii si pe voi rau :).

Ati luat aminte la lectia mea, da? Daca da, bine, ca eu nu se stie daca o voi aplica, dar sfaturi si lectii pot sa dau, ca nu ma dor degetele sa bat taste si scriu litere ;P .

In periplul meu prin gradina, ”la vanatoare” de poze cu aparitii noi de boboci sau moate de flori care isi anunta rasarirea, am observat si un boboc inca rosu de trandafir care pare sa nu fi degerat peste iarna.

Boboc de trandafir

Sunt curioasa daca lavremea infloririi trandafirilor , in primavara,  va inflori sau se va ofili . Oricum, acum pe ultima suta de metri, pot spune ca iarna de anul acesta desi a fost lunga si cenusie, cam lipsita de zile insorite, nu a fost atat de grea: zapada a fost in cantitati rezonabile, zile geroase nu au fost foarte multe, nici cu temperaturi foarte scazute . Eu zic acum bogdaproste iernii ca ne-a tratat asa si ii urez un calduros: ”Du-te, ca e vremea ! Si hai pa!”.

9 comentarii »

  1. La Multi Ani de 1 Martie!
    De Martisor, va doresc o primavara minunata, cu multe zile insorite, parfum de flori si multa verdeata!

    Comentariu de Alina — 1 Martie 2013 @ 6:29 pm

  2. […] Oana Clara, Dinu Ana Cristina, Irina, Dor de dragoste, Ionela Zdârcu, Loredana Harabagiu, Mihaela C.P., Rea Sheesha, Eugenia Rotari, Elisabeta R., Fata de Fragi, Gabriela Savitsky, Geanina Lisandru, […]

    Pingback de Cu drag, pentru voi toate ! | Gară pentru doi — 1 Martie 2013 @ 9:20 am

  3. Foarte frumos articoul !! si eu astept primavara ca sa ma pot apuca de pozat boboci !!

    Comentariu de coss — 26 Februarie 2013 @ 5:13 pm

  4. Super tare articolul, uite asa invatam cate ceva despre natura din jurul nostru. Eu mi-am curata pomii de licheni cu peria de sarma apoi am varuit locul cu un amestec de argila, balegar prospat de vaca si un litru de apa amestecat cu lapte de capra( jumate apa jumate lapte) si 2 linguri de praf de var din comert.- reteta am furato de la vecinul meu care a fost agronom la viata lui. Cert este ca in anul urmator, lichenii n-au mai aparut iar coaja pomului s-a refacut foarte bine. Sa aveti o zi frumoasa plina de inspiratie,

    Comentariu de vasile — 26 Februarie 2013 @ 8:48 am

  5. am impresia ca anul acesta mai toata lumea asteapta venirea primaverii mai mult decat in ceilalti ani. in ciuda iernii, care intr-adevar nu a fost deloc rea anul acesta fata de anul trecut, si primavara se cam lasa asteptata.
    acesti licheni, au crescut la mine pe zidul care sustine sera si printre crapaturile constructiei. mai mult…si geamurile sunt verzui acolo unde sunt licheni prin apropiere.
    cat despre varsta de 20 de ani…eu in Decembrie ii voi trece pragul, sper ca va fii de bine…

    Comentariu de Alina — 25 Februarie 2013 @ 10:52 pm

  6. Intr-adevar lichenii indica un mediu curat dar ei trebuie inlaturati de pe pomii fructiferi 🙂 Cresc destui prin Bucegi. S-ar putea sa infloreasca trandafirul, poate are motive, poate il incalzeste soarele.
    Ieri a plouat pe aici. Ma uitam asa cum ploua peste troiene de zapada :)) Poate se duce naibii iarna asta. Ti-am zis ca irisul acela este maricel? A crescut din pamant cam 10 cm. Sper sa faca o floare anul acesta 🙂

    Comentariu de buceginatura2000 — 25 Februarie 2013 @ 8:27 pm

    • Si la noi a tot plouat toata saptamana trecuta si zapada s-a cam dus, nu atat topita de soare (care tot nu s-a aratat), cat de stropii calduti de la ploaie, ca nu au fost ploi reci. Despre trandafir , depinde si cum este bobocul in interior, daca a prins umezeala si apoi a inghetat, slabe sanse, dar ar fi un rezultat surprinzator sa vad ca poate supravietui bobocul peste iarna afara.
      Irisii si la mine in gradina sunt verzi, le raman cateva frunze verzi peste iarna. Parerea mea este ca ar fi bine sa il tratezi ca si cum ar trai afara, sa nu il grabesti :)!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Februarie 2013 @ 8:41 pm

      • A fost ciudata iarna asta, au fost putine zile cu soare in aceste luni. Doar ieri a plouat, in rest a nins, usor, dar a nins.
        Pe iris il las in pace, il mai ud din cand in cand. Sa vedem acum daca infloreste.

        Comentariu de buceginatura2000 — 25 Februarie 2013 @ 9:05 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

