Eu si gradina

19 Iulie 2013

Radasca

Filed under: insecte, Viața grădinii — Etichete:, , — Mihaela C.P. @ 5:31 pm

Intr-o seara, de curand, in gradina , am vazut o radasca (denumirea stiintifica :Lucanus cervus). Sau mai bine zis un …radasc :), ca era baiat, diferenta intre femela radasca si mascul fiind ca masculul are mandibulele mari , roscate, ca niste coarne de cerb , iar femela nu. Prin urmare, faptura mea era baietel.

Nu stiu de ce , in alti ani, chiar mare fiind, ditamai omul, ma speriam de cate ori vedeam o radasca si cautam pe cineva sa imi vina in ajutor, sa o duca pe faras mai departe, in alta parte, ca sa nu imi fie aproape sa ma atace , sa muste sau, cred, aveam impresia ca s-ar putea prinde in parul meu si ma ingrozeam la ideea ca o asemenea faptura ar putea ramane agatata si incurcata in capul meu printre firele de par. De fapt eram neinformata. Nu stiam nimic despre ea, decat ma orientam dupa aspectul ei mare, fiind una din cele mai mari insecte  si dupa coarnele fioroase. Dupa ce am citit de curand ca radasca este o insecta protejata, m-am informat si am aflat ca este inofensiva, nu musca, clestii  fiind folositi  in lupta dintre masculi .

Nu ca m-as fi destaptat intre timp sau ca as fi devenit  mai curajoasa, insa de data asta cand am vazut radasca am fugit repede (nu de ea) dupa aparatul de fotografiat,  sa o imortalizez in colectia mea virtuala de imagini cu insecte.

Desi afara era pe inserat si aproape intuneric , am avut suficienta rabdare incat sa stau langa ea si sa ii fac mai multe poze, pana am reusit din multe sa aleg cateva in care sa se vada mai bine radasca . 

Este o insecta rara,  datorita disparitiei habitatului , a padurilor de stejar in care ea este intalnita de obicei.Si daca-i rara, atunci nu o mai alung din curte, ci ii las si ei un locusor in care sa mai zaboveasca un pic, in peregrinarile ei de vara prin lumea din ce in ce mai mica si mai neincapatoare.

Are un sistem de deplasare foarte interesant, avand pasul elastic , parca ar fi pe arcuri, isi intinde  ”picioarele” ca din pantaloni si se ridica sau se lasa in jos dupa cate un fir de iarba sau dupa cine stie ce altceva  ii trezeste acestei mici fapturi interesul .

_

8 comentarii »

  1. Am auzit ca daca le tai clestii le lasi la uscat si dupaca ce s-au uscat le pisezi si daca le bagi in bautura unei femei ii da pofta de sex , e adevarat ? 😐

    Comentariu de Johnny — 14 August 2013 @ 12:22 pm

    • Eu n-am auzit de asa ceva.
      De la un utilizator de internet, care s-ar presupune ca are un minim de cunostinte , e trist sa aflu ca are incredere in asa o prostie mare.
      Dar probabil esti doar un copil si nu ai cunoscut inca nicio fata si tragi si tu nadejde in ajutorul venit de sus, ”din cer”, de la (macar o) radasca zburatoare.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 14 August 2013 @ 6:01 pm

  2. Si eu am vazut in acest wekwnd o radasca. Am lasat-o sa-si vada de treaba. Inca nu mi-a spus nimic. problema e mesajul asta o fi de bine sau de rau. Unde gasim oare legenda Radascei?

    Comentariu de rodica(greieras) — 22 Iulie 2013 @ 3:28 pm

    • Nu stiu daca exista vreo legenda despre radasca. E si ea o insecta ca multe altele, careia poate unii ii atribuie diverse insusiri magice.
      Daca un mesaj transmis de ea ar fi de bine sau de rau? 🙂 Eu zic sa gandesti pozitiv, nu poate o fiinta din alta specie sa iti transmita mesaje de rau, decat daca vezi tu asta in ele, in fiintele pamantului.
      Noi pentru ele suntem mesaj de rau, pentru ca suntem o specie distrugatoare, ele sunt prea mici pentru a afecta un om.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 22 Iulie 2013 @ 4:24 pm

  3. ce urata e…imi sta inima in loc cand ma uit la ea.

    Comentariu de Alina — 20 Iulie 2013 @ 2:12 pm

    • Si eu ma speriam de ea inainte, cand o vedeam . Acum , de cand am aflat ca au devenit rare, in pericol de disparitie poate, daca numarul lor se va reduce in continuare (chiar azi am vazut pe unul care a calcat pe o radasca aparuta pe trotuar in calea lui, parca cu ura) , nu-mi mai pare asa de urata si fioroasa :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 20 Iulie 2013 @ 10:08 pm

  4. Eu si Gradina. Am auzit vorbindu-se prin cercuri secrete, cu capul usor aplecat spre un distins necunoscut, cu o palma intinsa ca de salut pentru a proteja disiparea informatiei, ca o Radasca apare intr-o Gradina atunci cand i se cere sa transmita un mesaj secret. Arareori se intampla astfel de maiestrie a comunicarii. Eu recunosc, nu am avut parte de asa privilegiu. Sunt curios insa, daca un asemenea incident ti-a fost atribuit tie, Dra Gradinareasa. Ti-a fost?

    Comentariu de cosmisian — 19 Iulie 2013 @ 11:00 pm

    • Hai ca m-ai amuzat cu zvonul asta :).Nu mi-a fost incredintat niciun mesaj secret spre a fi transmis mai departe prin intermediul radascei. Sau poate inca nu l-am identificat eu pe el, secretul. Dar imi plac povestile in care din cand in cand pluteste in aer putin mister…

      Comentariu de Mihaela C.P. — 19 Iulie 2013 @ 11:22 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

