Eu si gradina

14 Octombrie 2013

Dovleceala

Filed under: dovlecei, dovleci, legume si fructe, pomi, seminte — Etichete:, , , — Mihaela C.P. @ 9:28 pm

Cand o fi ziua dovlecilor? Dar avem si noi o zi a dovlecilor , pe care sa o sarbatorim cu dovleci sau numai pe-aia imprumutata de peste ocean ?

Cand eram copil si ne duceam la tara, la sora bunicii mele bunicului meu si stateam toamna cateva zile pe acolo, tin minte ca varul nostru, care era mai mare se ocupa cu cioplirea  dovlecilor mari sub forma unui chip si inclusiv aprinderea unei …lanterne sau sa fi fost lumanari in interiorul dovleacului , cine mai stie ce era , dar probabil ca lumanare  si ni se parea , noua copiilor, distractiv. Ne faceam de lucru.

Si daca as vrea anul asta sa fac dovleci ciopliti  din recolta mea, n-as avea din ce. Ca …anul asta numai seminte de tartacute si strambaciuni de dovleci am pus in gradina. Or fi frumosi, nu zic ba, dar …sunt mai mult decorativi decat utili la ceva .

In gradina, au fost fotografiati ca pe scena, sub lumina reflectoarelor, de fapt am prins in poza cateva raze de soare  care poate se intindeau si ele pofticoase la dovlecii mei frumosi :).

Cel mic cu caciula neagra si mot alb se numeste buttercup si zice ca ar fi dulce si bun de placinta. A crescut planta in sus printre butucii de vita de vie , iar pe el abia l-am zarit cum statea pitit sub ciorchinii de struguri  si frunze.


Inca nu l-am incercat pana acum ca am avut pentru…eu ii zic tarta, nu placinta, ca nu o indulcesc , ci o mananc la masa de pranz ca pe un fel principal de mancare , am avut alti dovleci la rand la consum pana acum.

Altii s-au catarat intr-un par. Parul sa tot aiba vreo 10-12 ani , l-am luat de la un supermarket drept par pitic (treceam prin perioada in care vroiam pomi pitici)  . Era si mic inca de cand l-am luat . In primii ani pana s-a prins, pana s-a acomodat cu locul , abia crestea cate un pic , dar  in fiecare iarna cand dadeam drumul pasarilor in gradina, gastele ii ciuguleau varful si cat crestea vara , pierdea inapoi peste iarna. Si uite asa ani la rand, abia tarziu a apucat sa se mai dezvolte si el un pic si si mai tarziu sa faca o prima para. Desi pomul l-am dorit, perele lui nu ma prea tentau . Mie de fel perele nu prea imi plac, nici nu-mi displac , dar nici nu-mi plac, asa ca daca le manca altcineva, bine, daca nu…ramaneau pe jos cele 1-2 pere pe care le facea sa le ciuguleasca pasarile .

Iata-l aici printre dovleci , el cu pere, pere tot cam in forma de dovleac, nu au forma alungita de para .


Insa de ceva timp mi-am propus sa mananc mai mult din produsele specifice fiecarui anotimp si mai putin din exotisme importate de departe . Si in primul rand sa lichidez ce am de prin gradina mea.

Asa ca intr-o seara am pus ochii pe perele-dovleac ale parului pitic si de atunci numai pere as manca asa de tare mi-au placut . Dar le-am terminat, ca saracul si cam mic si incarcat cum era de perisoarele lui babane , dar si de dovleci, ce sa mai tina pe ramurile lui. Dar macar acum stiu ce gust au perele lui .

Am avut si dovleac spaghetti, nu mai am in poze ca a fost mancat printre primii, dar mi-au iesit putini, probabil ca nici seminte nu am pus multe . Arata insa mic, indesat , usor de confundat cu un dovlecel .

Mi-a placut, l-am mancat copt cu seminte cu tot, numai ca in tarta nu avea niciun gust. Chiar se spune despre el ca este recomandat si diabeticilor, pentru ca e dietetic, nu foarte dulce . O sa mai pun si anul viitor ca mi-am luat deja cateva seminte de dovleac din asta spaghetti, si din buttercup as vrea sa opresc , daca imi va placea la gust  si daca nu le-o arunca altcineva , semintele , cu conditia ca acestea sa fi facut si ceva miez in ele si nu sa fie  seci, ca la marimea, mai bine zis micimea acestor dovleci ma pot astepta si la seminte nedezvoltate suficient.

Mi-am luat deja si niste tartatacute frumoase in forma de stea pentru anul viitor si un dovleac alb , sa fie sau nu turcesc , nu stiu. Eu am mai avut dovleci albi turcesti, si desi opream seminte an de an nu scriam pe ei care de la ce fel de dovleci sunt, iar cand puneam primavara in pamant puneam din cate unii, pe altii ori ii uitam, ori ii aruncam, nu mai stiu pe unde ajungeau semintele si am mai pierdut din ele . Asa incat pentru anul viitor 2014  am deja seminte de dovleac alb, soiul Casper ,  si am mai pus ochii pe niste dovleci mari din care ne-a dat o vecina de la ai ei de la tara. Sa vina ea primavara ca pana atunci fac eu rost si de seminte de tot felul si dovleci si una si alta, loc de-as avea destul in gradina ca idei de plantat sau insamantat in ea am destule.

17 comentarii »

  1. super super super !

    Comentariu de genlaura — 21 Octombrie 2013 @ 10:38 am

  2. Ce simpatici sunt! Aduc lumina in casa in zilele astea mohorate de toamna:) Din pacate anul asta eu nu am mai pus dovleci decorativi dar am avut anul trecut. Tot anul trecut tin minte ca am vazut la o cunostiinta un soi de dovleci foarte interesanti in forma de pară, trebuia sa fii atent doar sa nu musti cu pofta din el ca dintr-o para zemoasa:))

    Comentariu de Marc — 17 Octombrie 2013 @ 8:07 pm

  3. subscriu! 🙂
    de foarte acord…vreau si eu o zi a dovlecilor…tare-mi plac!

    Comentariu de coco — 17 Octombrie 2013 @ 10:52 am

  4. Sunt fantastici acesti dovleci! Aceia cu coada alungita se folosesc la tragerea vinului sau palincii din butoi, daca un ma insel…

    Apropo, imi poti da te rog o adresa de email la care sa iti scriu? Voi fi on-topic. Poti sa-mi trimiti adresa si pe email daca nu doresti s-o faci publica. Mersi!

    Comentariu de Darius Tulbure — 16 Octombrie 2013 @ 3:49 pm

    • Exista niste dovleci cu coada alungita , carora pe la noi li se zice tragă si care inainte erau folositi la tragerea bauturilor alcoolice din diverse recipiente. Am mai avut in urma cu cativa ani astfel de dovleci dar de culoare mai deschisa, care atunci cand se uscau sunau a sec. Nu stiu daca si astia sunt la fel, pana una alta vad ca unora li s-a inmuiat coada cea alungita .

      Comentariu de Mihaela C.P. — 16 Octombrie 2013 @ 9:52 pm

      • La noi instrumentul se numea „sărăoi”… Referitor la adresa de email… Ţi-am cerut-o pentru a-ţi putea trimite un chestionar foarte scurt (3-4 întrebări) referitoare la magazinul nostru de scule şi unelte de grădinărit. L-am lansat recent şi ne-ar ajuta mult părerea oamenilor ca tine, a celor pasionaţi de grădinărit.

        Comentariu de Darius cel Tulbure — 21 Octombrie 2013 @ 11:54 am

  5. ce frumosi sunt!
    acum 2 ani am avut si eu tartacute, dar din pacate, le-am pierdut samanta… am avut asa:
    http://100eyes.ro/photogallery/public/Natura/Flori-plante-copaci/Flori-2782503531
    si asa:
    http://aalina.sunphoto.ro/Tartacute/21889183

    oare se gasesc la piata tartacute? vreau ca anul viitor sa mai pun cateva seminte, deoarece ele sunt foarte frumoase ca ornament, in special cele mai mici.

    Comentariu de Alina — 15 Octombrie 2013 @ 4:50 pm

    • Cred ca se gasesc si la piete daca intrebi .Eu am luat de la bricostore in anii trecuti unde aduc tot felul de dovleci si dovlecei de diverse forme. Sau pe net la vanzatorii de seminte plante.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Octombrie 2013 @ 5:18 pm

  6. Exotici sunt dovlecii tai 🙂 Eu as vrea sa incerc din cei pattison, nu stiu de ce, dar mi se pare ca sunt foarte fragezi …

    Comentariu de Dani — 15 Octombrie 2013 @ 11:20 am

    • Fragezi sau nu, nu stiu, insa sunt frumosi si decorativi. Intr-un an am incercat sa si pastrez dovlecei decorativi in casa , dar dupa o vreme s-au inmuiat si au trebuit aruncati.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Octombrie 2013 @ 5:20 pm

  7. Si frumosi si buni 🙂 de nelipsit in gradina de toamna.

    Comentariu de greenzonelife — 15 Octombrie 2013 @ 11:16 am

  8. dovlecii tai sunt superbi, dar toti sunt comestibili? si tartacutele?
    mie abia anul asta mi-au iesit dovleceii din seminte si ma tenteaza sa incerc si cu dovleci.

    ps: a mai aparut cocoselul?

    Comentariu de cristina — 15 Octombrie 2013 @ 10:30 am

    • Eu pana acum am mancat din toate felurile de dovleci sau tartacute .Cred ca sunt toti comestibili , eu asa i-am considerat .:) Cocoselul nu a mai aparut :(.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Octombrie 2013 @ 5:23 pm

  9. Daca nu mananc dovleac la cuptor, nu simt ca e toamna! In fiecare an fac o cura si e super!
    Din cei ornamentali n-am incercat…

    Comentariu de cafeauata — 14 Octombrie 2013 @ 9:50 pm

    • Dovleceii astia decorativi noi ii cam dam la pasari,uneori mai mancam si noi macar de curiozitate (mai ales eu ): mari, mici, tartacute, dovleci .Unii sunt mai dulci, altii au gust mai fad …:)

      Comentariu de Mihaela C.P. — 14 Octombrie 2013 @ 10:22 pm

  10. Foarte frumoase tartacutele 🙂

    Comentariu de buceginatura2000 — 14 Octombrie 2013 @ 9:35 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

