Eu si gradina

5 Decembrie 2013

Rosii de anul asta

Filed under: legume si fructe, rosii, tomate — Etichete:, , , — Mihaela C.P. @ 8:01 pm

In iarna anului trecut am inventariat circa 33 de soiuri de rosii pe care le aveam de plantat in anul 2013 in gradina. Nu stiam cum as putea sa fac incat sa le fac loc tuturor in gradina, macar la cate un fir, doua din fiecare soi,  de gust si curiozitate si mai multor fire din soiurile de rosii pentru suc.

Am vazut pe net, mai ales pe siteuri sau bloguri in limba engleza ca ei vorbesc mai mult despre pasta de rosii si soiuri de rosii bune de pasta  , insa la noi acasa , eu nu am pomenit decat sucul de rosii facut in casa.

Si la inceputul anului in curs , chiar mi se bateau apropouri subtile ca de atatea soiuri cate am tot adunat, poate nu o sa iasa nici de-o branza, vorba vine, mai bine zis nici de-o portie buna de suc de rosii sau de-o supa de rosii , asa cum s-a mai intamplat si in alti ani, nu tocmai indepartati.

Dar nu a fost asa. Am avut rosii destule si pentru suc si pentru satisfacerea curiozitatii si a gustului pentru  ceva nou . Unele m-au incantat, altele ba.

Primele la care ma asteptam sa rodeasca au fost tomatele Siberian , cu rod rosu si Azoychka , cu rod galben . Insa prima rosie coapta din gradina nu a fost niciuna din cele doua soiuri , desi se spunea despre ele ca pot lega rod si la 3,5 grade Celsius. Numai ca la noi in luna mai, cand am scos afara rasadurile de rosii a venit brusc caldura si chiar daca s-a mai racit un pic vremea dupa cele cateva zile fierbinti de la incceputul lui mai , nu au mai prins ele in floare fiind , temperaturi atat de scazute incat sa ajunga sa se laude inaintea altor tomate mai de fite :).

Siberian…cred ca pusesem destule, sa fi fost in jur de cinci seminte, ulterior plante . Si peste vara mi-a parut rau ca am stricat locul din solar cu ele. Sunt cu crestere determinata, nu depasesc vreun metru si 30 sau cincizeci inaltime (se vede cat de mici au fost si din poza de mai jos, prin comparatie cu  floarea de galbenele crescuta langa un fir de tomata siberian). Fac fructe destul de numeroase, nici mari, nici mici cat rosiile cherry.

Pe mine m-au dezamagit , nu ma asteptam sa fie asa caraghioase, mici la stat si mici in diametru .In plus s-au copt odata cu celelalte soiuri de rosii si nu printre primele, inaintea altora, asa cum m-as fi asteptat de la niste siberiene si cum deodata cu ele  multe alte soiuri au fost  coapte ,  aveam de ales intre ce sa culeg pentru salate de tomate multicolor combinate .Iar ele neconvingatoare fiind ,  le tot ocoleam  , cacareze mici cum erau . Asa ca nu stiu daca am gustat macar una din toate cate or fi fost pe fire .Nici vremea de cules pentru suc de rosii nu era la timpul  de inceput a coacerii rosiilor, astfel ca pe micile siberiene le-am lasat neculese pe fir. Le-am fotografiat, ca erau relativ bogate in roade , asa de aducere aminte, insa in cele din urma acolo s-au ofilit sau or fi putrezit, ele stiu ce evolutie au avut, ca eu de ele nu m-am mai apropiat odata ce alte tomate muult mai atragatoare m-au tentat.

Nu o sa mai pun acest soi de rosii vreodata in gradina mea. Insa ma tem ca vara viitoare pe locul  in care au fost siberienele anul asta , va rasari padure de fire de tomate , ca asa se intampla la unele soiuri, se perpetueaza singure , pe locurile unde au cazut in anul sau anii anteriori , neculese diverse rosii  din care au ramas seminte.

Apoi Azoychka, rosii galbene, numele lor se zice ca ar veni de la numele unei fete , Aza  .Nu sunt portocalii, ci de un galben deschis. Nici ele nu m-au incantat. Au rodit foarte putin, au terminat fructificarea devreme si firele au ramas de pe la jumatatea verii numai sa faca umbra altora din jur . Nu stiu daca voi mai repeta experienta nici cu soiul asta.

Aici , intinse pe masa (cele galbene din planul indepartat).

Destul de neimpresionante, nu (fata de altele) ?

Una peste alta, concluzionand, desi celor doua soiuri cu nume ce sugereaza provenienta de la vecina Rusie , le-am acordat mult credit gandindu-ma ca sunt crescute in conditii de clima asemanatoare cu cele de la noi si ar putea sa ma cucereasca , nu au facut-o.

Ba dimpotriva, o data in plus mi-au reinnoit impresia proasta pe care o aveam inca din copilaria mea fata de tot ceea ce venea de la rasarit .Daca in copilarie dintr-un sentiment de revolta respingeam ideea de produs originar din Rusia, nici acum in timpuri democratice, de buna voie incercand soiuri de ale lor de tomate, am constat ca nu sunt pe placul  meu , nici ca gust, nici ca aspect sau mod de crestere si rodire (Siberian se pare ca totusi nu provine de la rusi, numai numele sugereaza asta, oricum ar fie mie nu imi place,  insa  Azoychka, da, e neam rusesc de rosii galbene).

Poate dintre soiurile de tomate negre, din care am avut cateva si care de fapt nu sunt din Rusia, ci din Ucraina, am incercat si le voi mai pastra si in anii ce vor urma. Poate.

Dar despre asta, va mai urma.

20 comentarii »

  1. Rosiile trebuie sa fie musai rosii, altfel nu-mi lasa gura apa!
    Oricum, m-ai „omorat” cu fotografiile astea!

    Comentariu de cafeauata — 8 Decembrie 2013 @ 6:40 pm

    • He, rosiile nu mai sunt doar rosii si pentru mine curiozitatea si tentatia e mare sa incerc si alte feluri. 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 8 Decembrie 2013 @ 9:59 pm

  2. Inainte sa am o colectie, mica, ce-i drept, dar draga mie, de 70 de soiuri, a trebuit sa renunt la cateva foarte interesante si destul de laudate. De ce? pentru ca nu am vrut sa fiu, in vreun fel, sau altul, deceptionata de gust, productivitate, sau mai stiu eu ce; si pentru ca nu ar fi mers bine, dupa socotelile mele, in gradina mea. Ca un soi , fie el de rosie, varza, ardei oricare si orice, sa-si arate toate calitatile in gradina, mai intai de toate este bine sa fie cunoscut. Este musai sa faci cunostinta cu el/ea. Cine este, ce poate, cum ii place, ce-i displace, cu cine se intelege si cu cine se razboieste, si deabia apoi sa o/il aduci in gradina si sa ridici pretentii la recolta si rezultate. Siberianul (One of the earliest varieties on the market, takes only 7 weeks when transplanted outdoors. A popular variety grown in Alaska. A heirloom variety from Russia. Determinate) NU este tomata de solar in clima tarii noastre, nici macar in nordul tarii. Este o determinata cu productivitate mare, care este mai mult lata decat inalta, care nu se copileste. In schimb i se lasa ”fusta scurta” si ”piciorul” (baza tulpinii) la vedere. In partile Campinei a crescut minunat, ingrijita din an in paste, cand ajungeam pe la mosie. Cateodata insetat, alta data zgribulit, Siberianul rezistent ne-a bucurat cu fructe dulci, hranite cu potasiu (caci el este , in principal, raspunzator cu dulceata fructelor) si cu doua portii de sare de bucatarie, aromate, usor ovale, si nu prea mari. Pe Azochka (pe numele ei adevarat si nu cel americanizat vezi aici http://davesgarden.com/guides/pf/go/542/#b) am adoptat-o de abia anul acesta. Culmea- nici ea nu m-a dezamagit, chiar daca nu a fost prea roditoare.
    Rosiile negre sunt printre preferatele mele, deoarece sunt rezistente la conditiile de mediu mai putin favorabile ( zona de deal) si de lumina. Ingrijite cu sarg, chiar daca foarte rar, mi-au dat fructe frumoase, oachese, savuroase si dulci. Imi place sa am in fiecare an cate un soi nou, dar nu inainte sa vad daca la mine se va simti in largul lui. Si, ce este cel mai important, am invatat si invat, in continuare, trucuri si secrete de cultivare. Nu le otravesc nici macar cu zeama bordeleza, si, spre bucuria mea, nu am avut probleme de mana (phytophthora) sau alte hibe. Imi cer scuze ca am ocupat atata loc de conversatie, dar ma intristeaza cand impresiile proprii, subiective sunt prezentate ca verdicte definitive in relativa cunostinta de cauza.
    Inainte sa adoptati un soi de legume, o planta, un arbust, un pom fructifer, faceti cunostinta cu el/ea, vedeti daca le va merge bine in gradina voastra, ca sa nu fiti nevoiti, mai tarziu, sa le ocarati si sa le arati cu degetul pentru insuficienta informare.

    Comentariu de phlox — 7 Decembrie 2013 @ 10:51 pm

    • Iti dau dreptate , nu am cunoscut nimic despre cele doua soiuri de rosii inainte de a le cultiva :).Nici despre celelalte nu am stiut nimic inainte , sunt totusi numai niste simple plante care se pot adapta sau nu la ceea ce imi doresc sa fac si pot sa le ofer in gradina mea.
      Cele doua soiuri nu sunt pe gustul meu .

      Comentariu de Mihaela C.P. — 7 Decembrie 2013 @ 11:54 pm

      • Este firesc sa avem preferinte diferite, identice sau asemanatoare, dar imi pare rau ca le consideri niste simple plante…in fine, nu comentez, sub nicio forma, preferintele, ci m-a intristat etichetarea decretata. Dupa cum spuneam, am renuntat si eu la cateva soiuri, printre care si celebrul si mult-ravnitul OSU Blue, care la mine nu a mers, in sensul ca nu m-a impresionat decat prin coloritul sau nemaipomenit. Poate din cauza conditiilor de la mine, a solului, nu stiu exact sa-ti spun, dar nu m-au convins de ”exceptionalitatea” lor 🙂 Dar nu am sa spun ca sunt niste porcarii care nu merita sa fie cultivate. Poate ca sunt gradinari care vor sa incerce, si foarte posibil ca la ei in gradina soiul va avea toate acele calitati descrise in taxon. Altminteri, precum cititoarele tale, vor fi ”renegate” din start, fara sa se afle ce sunt cu adevarat. Parerea mea. 🙂

        Comentariu de phlox — 8 Decembrie 2013 @ 12:35 am

        • Unii poate ca le vor renega din start, iar altii, precum Vasile, care s-a interesat de unde le-ar putea cumpara, nu.
          Este treaba fiecaruia cum isi organizeaza gradina.
          Recomandarile mele nu sunt litera de lege, doar opinii personale bazate pe experienta mea , si raportat la asteptarile pe care le aveam de la (de data asta) aceste doua soiuri de rosii care ar fi trebuit sa se coaca inaintea altora , ceea ce nu au facut :).
          Etichetarea …adica incadrarea dupa criterii pe care le au in comun, spatiul din care provin, Rusia :).Au fost singurele rusoaice din gradina mea si desi nu ne-am razboit, ca eu sunt o pacifista, nici la tratate cu privire la un viitor comun nu am cazut :).
          Iar pe porcaria aia de OSU, si eu o voi incerca anul asta :).

          Comentariu de Mihaela C.P. — 8 Decembrie 2013 @ 8:33 am

          • Sunt tare curioasa cum va evolua in conditiile de la tine. Deabia astept sa vad ce ai de spus (nu de decretat 🙂 )
            Nu, OSU nu e nici pe departe ”o porcarie”, de unde ti-a venit?! A! cred ca ai uitat ghilimelele 🙂

            Comentariu de phlox — 8 Decembrie 2013 @ 11:06 am

            • Depinde si de cum interpretezi ”porcaria”.
              Adica…se poate asorta la un preparat din carne de porc, ca tot vine acum vremea lor, a acestor porcarii , bune de pus pe masa si eventual de mancat, pentru cine le agreeaza . 🙂

              Comentariu de Mihaela C.P. — 8 Decembrie 2013 @ 11:18 am

  3. am avut ocazia sa gust din rosiile Azoychka de la cineva, insa nici mie nu mi-au placut…

    Comentariu de Alina — 7 Decembrie 2013 @ 3:31 pm

  4. Deci ai inceput bilantul! Este foarte bine ca scrii asa pe larg despre fiecare soi, ca sa invatam din experienta ta. Iti dai seama ca cele doua „rusoaice” nu vor poposi la mine in gradina, dupa ce am citit articolul tau. Imi plac tomatele cu persoanalitate, iar cele doua soiuri ni se par cam sterse .Astept in continuare sa se definitiveze lista. Si eu am scris despre asta acum cateva saptamani, si cu toate ca mi-am zis la inceputul toamnei sa ma limitez la anul la cele cateva soiuri care mi-au placut foarte tare, cand am scapat in primul magazin de tip Brico din Franta, am plecat cu o sacosa de seminte. Curiozitatea asta! PS Subscriu – tot ce vine de la rusi e rau!

    Comentariu de Andreea — 7 Decembrie 2013 @ 12:54 pm

    • Mai facem schimb de experienta cu ocazii din astea, desi pana la urma gusturile difera si fiecare poate dori altceva de la un soi de plante. Insa eu mi-am spus parerea mea.
      Seminte si eu am tot adunat deja cam multe pentru anul care vine. Sper sa le ofer si conditii potrivite pentru a rodi in gradina in vara care va urma :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 7 Decembrie 2013 @ 2:08 pm

    • Daaa, intradevar, au o cultura ingrozitoare, o literatuta oribila, o cinematografie de tot rasul, ce sa mai spunem de scoala balet sau beletristica, ai dreptate Andreea. Cat de bine ii cunosti!!!

      Comentariu de phlox — 7 Decembrie 2013 @ 10:57 pm

  5. Si eu am inghesuit in gradina bunicilor tot felul de soiuri de rosii, insa nu m-as putea plange de nici-unele, fiecare a a fost ok in felul ei 🙂

    Comentariu de greenzonelife — 6 Decembrie 2013 @ 10:48 am

    • Poate inca n-ai nimerit un soi de rosii care sa te necajeasca , sa iti insele asteptarile :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 7 Decembrie 2013 @ 2:03 pm

  6. Eu am cultivat un soi Purple rusian care nu m-a dat deloc peste cap, nici productie, nici gust deosebit.
    Singurul soi care mi-a platut, din cate am cultivat din zona asta mai aspra, a fost Negru de crimeea care mi-a placut si la gust si la productie. A fost primul care s-a copt si aproape ultimul…
    Pup!

    Comentariu de vasi — 6 Decembrie 2013 @ 9:26 am

    • Si eu am avut minunatul asta de Purple russian, prunisoara neagra. Black Krim sau Negru de Crimeea am avut si eu. Rosiile negre au ceva diferit la gust fata de cele rosii cunoscute de mine pana acum. Ca si la cele portocalii, e o diferenta :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 7 Decembrie 2013 @ 2:02 pm

    • Buna. imi puteti spune daca rosiile Negru de Crimeea sunt cu crestere determinata/ nedeterminata, se copilesc?

      Comentariu de ilinca — 22 Mai 2014 @ 9:12 am

      • Rosiile Negru de Crimeea au crestere nedeterminata. Copilitul nu este o procedura absolut necesara, unii pastreaza copilii pe planta, insa in cazul asta rosia trebuie mai bine sprijinita si distanta intre rosii trebuie sa fie mai mare. Daca vreei poti sa copilesti, daca nu, nu-i musai. 🙂

        Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Mai 2014 @ 7:23 am

  7. Buna seara. Va rog sa-mi spuneti daca se poate de unde ati cumparat semintele de rosii siberiene si Azoychka. Ma intereseaza pt ca de curand mi-am scxhimbat resedinta din Val;cea in nordul Moldovei si cred ca in climatul de aici aceste soiuri s-ar potrivi. O seara frumoasa si Mos Nicolae sa va aduca ce va doriti.

    Comentariu de vasilevasile — 5 Decembrie 2013 @ 8:30 pm

    • Am raspuns pe e-mail :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 5 Decembrie 2013 @ 8:54 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

