Eu si gradina

24 Martie 2014

Update de primavara

Anul trecut , pe vremea asta , ma tot vaitam ca ningea, ningea intruna .Chiar si la sfarsit de martie la noi tot mai ningea si toata energia si seva primaverii statea inca tinuta in frau sub pamant, intarziind explozia de flori , parfum si culoare.

Anul  asta , insa, a simtit toata lumea ca a venit caldura cam mare si cam devreme. Si cred ca nimeni nu se va mira, cand in cateva zile, asa cum se si prognozeaza, va mai disparea, lasand loc temperaturilor mai obisnuite pentru aceasta primavara, dar, sper eu, fara ninsoare si inghet.

Nu ca as avea ceva plante pe care sa le fi scos deja din casa afara si care ar putea fi afectate de schimbari bruste de temperatura. Ori ca pomi fructiferi, infloriti prematur ar putea sa fie in suferinta dupa vreo schimbare majora de temperatura. Nu mai am cais in curte, ca sa ma doara cum se intampla in urma cu cativa ani , cand ii vedeam florile deschise si degerate dupa cate o noapte prea rece , dupa altele calde din primavara. Am mancat de la caisul din curte vreo 3, poate 4, dar deja incep sa folosesc o cifra cam mare cand spun 4 caise dupa cativa ani in care ar fi fost normal sa rodeasca , iar el mai mult degera. Si apoi am zis: kaput! Zona noastra colinara si situata in apropiere de munte nu e favorabila caisilor. Am pus in locul lui un piersic , care facea piersici grena cu miez colorat in rosu inchis, dar in care iti puteai sparge dintii, asa de tari erau fructele .

Inainte de a avea noi in curte un astfel de piersic, vedeam in curtea unor vecini cum lasau fructele unuia ca el  sa cada pe pamant , sa se strice si nu ii intelegeam. Dupa ce am primit si noi un pui si am tinut  piersicul cu piersici grena vreo cativa ani, ne-am lecuit de fructele lui si i-am zis kaput si acestuia. Si acum avem pe acelasi loc tot un piersic, care face piersicute galbene, mici, dar foarte dulci , crescut din samburi in gradina noastra.

Primele semne de primavara , insa nu de la pomi le-am avut. Desi au inceput prea devreme sa infloreasca si ei, zarzarii extrem de parfumati , magnoliile si tufele cu flori galbene de forsythia .Forsythia avem si noi,cateva inca. Dar cea mai mare , de la care am tot asteptat sa vedem flori multi ani la rand si de la care vedeam numai ramuri goale , desi peste tot in toate gradinile oricat de parasite si de neglijate vedeam tufele aurii inflorite , nu intelegeam ce se intampla la noi, ca tufa noastra nu inflorea. Intai am zis ca era tunsa prea sever si asta ii cauza. Dar cele aflate pe marginea strazii, la intrarea dinspre Bucureasti in orasul Campina sunt tunse chilug an de an si tot frumos infloresc. Deci nu putea fi asta cauza.

Pana cand am inteles ce se intampla…forsythia noastra e loc de ”pelerinaj” al stolurilor de vrabiute care asteapta sa ciuguleasca  din tavile cu  mancarea pasarilor de curte. Si cum stationeaza pe tufa de forsythia, nu stiu de ce tocmai  asta le place, o si mananca primavara cu toti mugurii si bobocii ce rasar fragezi din ea. Pot sa ma supar pe ele, pe vrabiute ca fac rele? Ar cam trebui, dar…eh, treaca , macar sa ne lase celelalte tufe si pomi in pace .

Si atunci ma bucur de prolificele tufe de lalele. Lalele de inceput de primavara, care vad ca sunt foarte multumite de locul in care stau si parca se inmultesc tot mai frumos de la an la an si se indesesc si infloresc cu tot mai multe flori. Din trei grupulete de cativa bulbi de lalele s-au format adevarate buchete de flori.


 

Aruncand cate o privire pe ramurile de ciresoaie, adica nu cirese normale sau ciresele mai mici decat normale, ci niste ciresoaie uriase din care anul trecut as zice ca am mancat pentru prima data si m-au incantat si pe mine si pe ceilalti din familia mea, incep deja sa vad care se anunta ca vor fi flori si apoi ciresoaie si care doar frunze: bobocii cei rotunzi sunt de la flori, mugurasii ascutiti sunt viitoarele frunze.

 

Si un update puricos: lamaiul; inca nu a inflorit, mai este doar imbobocit, nu pentru multa vreme , dar in schimb s-a dotat cu purici pe boboci. Pe care am inceput sa ii adun deocamdata cu mana .

Mai jos , un gandac rosu-rosu Vaca Domnului, din care am vazut multi iesiti si pe trotuare la plimbare, unii chiar striviti de trecatori indiferenti la viata insectelor mici si nedaunatoare (ca tot insecte mici sunt si puricii pe care eu ii curat fara mila de pe bobocii florilor de lamai). Si ei iesiti din pamant mai devreme decat in alti ani, cand imi amintesc ca ii vedeam cam spre jumatatea lunii aprilie iesind adormiti si adeseori in grupuri pe diverse trotuare sau carari.


 

15 comentarii »

  1. […] o plimbare prin gradina, va invit sa vizitati si aceste locuri minunate […]

    Pingback de Recomandarea de vineri: bloguri | Pitici, dar Voinici — 28 Martie 2014 @ 5:54 pm

  2. Intr-adevar foarte precoce e natura anul asta. Parca nici nu mai stii cum e mai bine sa fie.. Mie mi-au inflorit deja caisii si corcodusii, urmeaza, ca si la tine ciresii.
    Ce frumos vor mirosi florile de lamai..il tii afara peste vara?

    Comentariu de Marc — 25 Martie 2014 @ 9:30 pm

    • Lamaiul il tin afara vara, insa i-am tot schimbat locul: ba la soare, ba sub bolta de vie la umbra (ca asa am vazut la un vecin, caruia lamaiul ii rodeste an de an foarte bogat desi e amplasat ghiveciul sub vie).Insa pana acum nu am gasit un loc in care lamaiului nostru sa ii mearga bine. Anul asta inca nu stiu unde il voi amplasa.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 26 Martie 2014 @ 9:55 pm

  3. Ce pacat ca nu se potriveste caisul la voi! E drept, ai cu ce sa compensezi (numai cand ma gandesc la rosiile tale…)! Pe traseul de plimbat Cola este un cais superb, urias. Acum e plin de flori, sper ca la fel de multe vor fi si caisele. Anul trecut imi lasa gura apa cand treceam pe acolo si vedeam crengile grele de rod.
    Zile frumoase, Mihaela!

    Comentariu de cafeauata — 25 Martie 2014 @ 9:20 pm

    • Asa am zis si eu, sa cultiv numai plante carora stiu ca le merge bine in zona noastra si la care …si eu ma pot adapta (cu programul meu). Insa pana nu incerc, nu stiu carora le place sau nu aici, asa ca mai si experimentez.🙂 Numai bine si zile frumoase si tie!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 26 Martie 2014 @ 9:57 pm

  4. ce de lalele. sunt foarte frumoase!
    eu am doi caisi, acum amandoi sunt infloriti numai ca de la unul singur am mancat caise anul trecut si nu am asteptat sa se coaca, pentru ca mie imi plac mai mult caisele de gradina necoapte.

    Comentariu de Alina — 25 Martie 2014 @ 8:19 pm

    • Si mie imi plac caisele micute-micute, nu dintre cele mari, insa ceva mai coapte, nu chiar verzi🙂.De multe ori ma duceam la piata si vanzatoarele incercau sa imi aleaga caise mari, frumoase si se mirau cand eu le vroiam pe cele mici de tot.Consider ca cele mici sunt mai dulci.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Martie 2014 @ 8:32 pm

  5. Ce lalele frumoase ai !!! Splendide-s, asa cum au crescut in grup.
    Si-acum o intrebare : vaca domnului e folositoare sau face ceva stricaciuni in gradina ?

    Comentariu de Dani — 25 Martie 2014 @ 6:37 pm

    • Dani, nu stiu daca e folositoare insecta numita Vaca-Domnului, dar ceea ce am aflat este ca nu e daunatoare, nu produce stricaciuni.🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Martie 2014 @ 8:34 pm

  6. Foarte frumoase lalele. Nu scoti bulbii in vara din pamant?
    O zi buna

    Comentariu de vasile — 25 Martie 2014 @ 11:06 am

    • Nu scot bulbii in fiecare an, iar vara nici atat.In perioada in care lalelele isi usuca frunzele si coditele, moment in care pot fi deranjate din pamant, eu sunt ocupata in gradina cu altele si numai de lalele nu am timp. Pe cele galbene din pozele de acum nu le-am rarit niciodata de cand le am, adica de vreo…4 ,5 ani.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Martie 2014 @ 8:35 pm

  7. Daca gasesti buburuze pune-le pe plantele cu purici.Cu asta se hranesc.
    Da, frumoasele si inghesuitele lalele sint perene?
    Nu le scoti bulbii si-i plantezi din nou?Ca asta am auzit ca se face.
    Piersicile alea tapanoace sint pentru compot.
    Ai vazut ce ma pricep?…
    Daca as avea si eu gradina ar fi …mai mult ca perfect.
    Macar o curte cit sa pot pune o patura pe jos si sa stau afara.
    Fain la tine.Ai si verdeata si culoare si imi inchipui ce va fi mai incolo…
    Saru’mina!

    Comentariu de fosile — 25 Martie 2014 @ 8:33 am

    • Buna seara :)! Ce bine o fi sa ai asa sot priceput la (compoturi) casa omului :)!O norocoasa doamna ta🙂.
      Varianta cu gradina nu cred ca e irealizabila, important e sa va orientati catre ceva intai si apoi sa va faceti si planuri, eventual schimb de apartament cu casa .
      Bulbii de lalele se zice ca este recomandat sa fie scosi din pamant dupa ce se usuca planta, o data la cativa ani, din cate stiu eu. Eu nu ii deranjez anual, doar cand imi fac timp , de obicei toamna, si pentru ei.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Martie 2014 @ 8:43 pm

      • Saru’mina!
        Nu stiu daca-i norocoasa ca ma are sau ca nu avem gradina.Nu s-a exprimat in sensul asta.Da’ oi fi bun si eu la ceva, daca a ramas cu mine 31 de ani,nu?

        Comentariu de fosile — 26 Martie 2014 @ 8:39 am

        • Sunt convinsa ca te apreciaza, insa cel mai bun raspuns cred ca il poti afla direct de la ea🙂.

          Comentariu de Mihaela C.P. — 26 Martie 2014 @ 9:51 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

