Eu si gradina

13 ianuarie 2012

Substrat pentru orhidee

Filed under: flori, plante — Etichete:, , , — Mihaela C.P. @ 11:09 pm

Spuneam intr-o postare anterioara ca in toamna asta am dat un zbârci in ingrijirea orhideelor. Mai gresesc de multe ori si in atentia acordata florilor mai uzuale , de pe la noi, dar in cresterea orhideelor, flori in majoritatea lor exotice , pe care numai  de putin timp le-am cunoscut .

Cand mi-am cumparat primele orhidee , ca sa le ofer conditiile potrivite,  in primul rand am inceput sa ma informez ce le-ar placea. Cel mai la indemana mi-a fost internetul in care din cateva cautari am lamurit cat de cat ce ar trebui sa fac sau cum sa nu fac , ca sa imi pastrez orhideele, sa nu le pierd din  nestiinta  . Insa  cele cateva informatii nu mi-au fost de ajuns  si m-am inscris si pe un forum al orhideelor, singurul la vremea aceea in limba română. De acolo am aflat cum procedeaza altii si m-am inspirat. Am retinut insa -probabil printre altele- si o idee pe care abia in toamna asta am putut sa o pun in aplicare si care…nu a fost prea grozava, ba as zice a fost proasta de tot.

Gasisem pe acel forum, intr-o discutie o recomandare sa fie folosit ca substrat pentru orhidee fibra de cocos . Fibra care se gaseste in magazine sub forma de bloc, cocos sfaramat si presat sub forma si de  marimea unei caramizi, numita bloc de cocos.

Bloc de cocos

Am cautat in perioada imediat urmatoare cocosbloc din asta pe la diverse surse: magazine, supermarketuri , internet. Nu am gasit decat acum, in toamna acestui an la supermarket bricolaj , asezat la raionul cu orhidee. Fireste, m-am gandit eu, unde altundeva  putea fi pus daca este recomandat sa fie  folosit ca substrat pentru orhidee . Si am luat si eu doua bucati- doua caramizi, circa 10 lei bucata. Pe eticheta scrie ca aceasta ”caramida” se introduce intr-un vas cu 6 litri de apa si se lasa in apa pana cand se sfarama, se umfla si absoarbe toata apa transformandu-se intr-un fel de pamant , substrat, bun pentru a fi pus in ghivecele anumitor plante .

Zis si facut. Cu instructiunile in fata am luat o galeata, am pus in ea apa, am pus in apa cocos blocul si am asteptat.

Dintr-o bucata mica, cantitate mai mare

Ca experiment este ceva interesant. Vezi cum bucata de cocos se sfarama , absoarbe apa, cum se umfla. Dupa cateva minute fibra gata infoiata , crescuta de 6 ori volumul ei era gata pentru a umple cateva ghivece cu…cu orhidee, ca eu pentru orhidee o luasem.

Amatoare de a fi transplantate erau orhidee destule. Pe unele care crescusera peste masura de inghesuite in ghivecele de pana atunci le-am despartit in doua sau poate chiar trei grupuri si usor am facut rost de orhidee noi pentru a fi plantate in substrat proaspat obtinut.

Separare orhidee

Substrat nou

De obicei imi ud orhideele saptamanal : sambata sau duminica  prin scufundare intr-un vas larg umplut pe jumatate cu apa. Prin urmare, o saptamana mai tarziu m-am dus sa imi fac datoria saptamanala fata de ele si sa le ofer baia saptamanala. Dar mare mi-a fost mirarea cand am vazut ca substratul cel nou era inca ud desi trecuse o saptamana intreaga si eu nu il mai udasem.

Ei, mi-am zis, nu-i nimic, pana saptamana viitoare s-o usca, cu atat mai bine daca pastreaza umiditatea o perioada mai lunga, ud si eu florile mai rar.

Si a mai trecut o saptamana, la capatul careia …situatia substratului era aceeasi :ud . Am scormonit putin in ghiveci sa verific starea radacinilor, erau ude si ele, dar mi-am zis ca o fi prea racoare in camera (le pastrez intr-o camera racoroasa, numai pana la circa 15 grade Celsius incalzita).

Si saptamanile urmatoare situatia s-a mentinut, fibra de cocos uda , in ghiveci  radacinile ude si ele.

Ma uitam la frunze si parea sa nu le mai fie prea bine nici lor. De sub frunze insa (poate si  datorita excesului de umezeala) crestea o tulpinita noua cu boboci, care la inceput m-a bucurat , iar mai tarziu cand am vazut-o crescand si in loc sa devina mai vioaie si gata sa deschida florile  , ea s-a ingalbenit , m-a intristat.

Mi-am promis ca imi voi face timp si o sa scot orhideele din ”substratul minune” si le voi muta  in scorta de copac asa cum procedasem si pana atunci .

Radacinile in scoarta de copac

Numai ca timpul trecea, ziua cu cateva ore disponibile pentru a face mutarea parea sa nu se apropie si in cele din urma tarziu, dar nu prea tarziu, intr-un sfarsit de saptamana mi-am facut timp si am scapat florile de umezeala statuta la radacini.

Mare parte din radacinile lor parea sa fi fost afectata, dar le-am lasat sa se usuce, nu le-am taiat si plantele si-au revenit. Floarea care a pierdut tulpina cu boboci acum are frunzele verzi, vioaie , iar pe cateva dintre celelalte vi le-am aratat inflorite (cea galbena cu firul lung a trecut si ea printr-o astfel de experienta neplacuta si cu tot cu boboci i-am dat jos de pe radacini substratul umed, i-am pus altul din scoarta de copac uscat si i-a placut, poate chiar am salvat-o de la imbolnavire , ba chiar pieire) .

Concluzie: blocul de cocos pastreaza umiditatea . Eu nu il voi mai folosi ca substrat pentru orhidee .

9 comentarii »

  1. Pai sigur ca ai avut probleme, pentru ca se foloseste coconut husk care are cu totul alta aeratie si nu coir, iar o alta mare problema este cea a continutului mare de sodiu si potasiu care se reduce prin spalare si tamponare cu calciu si magneziu.

    Comentariu de catalin — 17 noiembrie 2013 @ 8:15 am

    • Am observat si eu diferenta intre cele doua tipuri de cocos, chiar daca nu le cunosteam dupa nume.:)

      Comentariu de Mihaela C.P. — 18 noiembrie 2013 @ 7:39 pm

  2. se gasesc ghivece mai mari albe transparente, numa bune pt phenelopis. la 7 lei, in bucuresti au la o florarie din zona
    mihai bravu, aproape de sectia de politie

    Comentariu de lidia — 17 mai 2012 @ 3:12 pm

    • Multumesc de informatie, cine e interesat …poate sa caute acolo :).Numai bine!

      Comentariu de Mihaela C.P. — 17 mai 2012 @ 4:18 pm

  3. Interesant experiment, vezi, pana la urma sunt multe sfaturi eronate si pe forumuri, cel mai bine le ingrijesti cum stii, si ma gandesc ca de acum inainte chiar nu ar mai fi ce sa te mai surprinda.

    Comentariu de buceginatura2000 — 15 ianuarie 2012 @ 9:28 am

    • Dar cand nu sti cum sa le ingrijesti, cauti si mai iei de bun si ce spun altii. Pana la urma tot experienta e cel mai bun profesor.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 ianuarie 2012 @ 11:07 am

  4. Mihaela te rog intra la mine si vezi daca poti posta vreun comentariu.Daca nu,trimite-mi un mail.Imi pare bine ca nu ti s-au imbolnavit minunile florale.Te salut

    Comentariu de manuela — 14 ianuarie 2012 @ 4:30 pm

  5. Eu n-am auzit de fibra de cocos pentru orhidee, bine, ca m-ai lamurit.
    Sa te intreb altceva. legat de transplantare, se gasesc ghivece mai mari decit cele clasice in care se vind orhideele ? Am ajuns, sa ma gindesc, ca o sa mut una mai marisoara intr-un cos din acela in care se tin clipsurile de rufe. Daca stiu, ca se gasesc in Romania, o pun pe mama sa-mi caute.

    Comentariu de Dani — 14 ianuarie 2012 @ 12:07 am

    • Am inteles ca s-ar gasi undeva, nu mai stiu unde (Hornbach parca) .Eu insa folosesc recipiente de plastic din acelea pentru pastrarea alimentelor . Oricum vasul in care sta orhideea nu trebuie sa fie prea mare, ca sa il poti ridica si misca atunci cand uzi orhideea.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 14 ianuarie 2012 @ 12:16 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com.