Eu si gradina

13 Decembrie 2013

Rosii de asta vara, iara

Alte si alte rosii de-asta vara, din gradina mea… unele cu mai bune, altele cu mai putin bune ? Hai sa incerc sa le amintesc daca nu chiar pe toate, pe cat mai multe ma tine rabdarea cat de-o povestire, acum  la ceas de seara .

In primul rand o surpriza placuta am avut din partea unui soi de rosioare , nou cultivat  de mine, de la care nu am avut foarte multe asteptari . Asa cum spunea si Svetlana (”phlox”) comentand pe seama celor spuse de mine, nu m-am documentat inainte de a cultiva anumite soiuri, cu privire la nimic. Am zis ca sunt niste legume, pun bobu-n pamant  si apoi rasare…mia de margaritare , ca sa citez o poezie foarte frumoasa ( ”Mama tara”).

Daca am gustat si separat inainte de a pune in salata acest soi nou pentru mine , nu-mi mai amintesc. Cred insa ca nu.

Doar in combinatia de soiuri in diverse forme , marimi  sau culori de feliute de rosii din salata, asa cum asortam uneori din  rosii de mai multe culori  , am sesizat la un moment dat un gust parfumat. Da, parfumat, plin de o aroma noua , surprinzatoare de la o rosie. Si atunci le-am luat feliuta cu feliuta pe fiecare dintre cele aflate in acea zi in castronul cu salata ,  pana am identificat parfumata.

Tot ea a fost si printre primele rosii care s-au copt, poate fiind si mai mititica de marime. Insa spre deosebire de altele tot mici, sau chiar si mai mici decat ea, aceasta a fost foarte aromata, cu un gust deosebit , care mie mi-a placut foarte mult . Si creste si frumos, in ciorchine , cu fruct de culoare rosu inchis catre grena strabatute de la codita catre varful opus de dungi verzi , tot un verde inchis. Si frumoasa , si gustoasa, si…devreme (acasa 🙂 ).O delicioasa pe nume Violet Jasper.

Atunci cand am cumparat-o , nici macar dupa o poza nu m-am orientat (ca nu exista vreo poza cu ea) , numai dupa nume am ales acest soi de rosii, gandindu-ma ca vor fi chiar de culoare violet . Nu , nici pe departe nu sunt asa, insa merita incercarea. Eu o voi pastra si pe viitor si voi pune chiar mai multe fire in gradina, decat in vara care a trecut. Anul asta am avut numai doua, nestiind ca mi-ar putea placea atat de tare.

Tot printre primele se coc si  rosiutele Tigerella, rosii si  micute , cu dungi aurii. Gustul…nu mi-a lasat nicio impresie  memorabila. Rodesc bogat si …haha, mai rasar si singure in gradina, de la un an la altul . Le-as numi ”rosia incepatorului” , pentru ca dupa parerea mea sunt usor de cultivat .

Cum spuneam si data trecuta, cand am scris despre rosiile din vara 2013, multe, daca nu toate au inceput sa se coaca cam deodata. De aceea as putea enumera printre nerabdatoarele , care nu am mai asteptat sa isi treaca altele de aceeasi culoare vremea coacerii si abia apoi sa se aprinda si ele sub razele soarelui filtrate prin folia de nailon  a solarului si poate si intensificate la orele pranzului, au fost si gogoloațele , ori  cum altfel sa le spun mai pe romaneste rosiilor astea strambe, diferite de cele cu forma perfect sferica , cunoscuta a rosiilor. Am mai pomenit-o sub numele Reistomate sau ”rosia calatorului”, atunci cand a legat primele fructe  si inainte de a se coace, la inceputul verii.

Tot dintre rosiile de marime mica, am avut si niste cherry  negre rusesti.

Intr-una din pozele de mai jos, asezate pe masa printre  mai multe feluri de rosii , cele negre rusesti sunt  in partea dreapta a ecranului, grupate. In partea stanga se vad rosiile Violet Jasper. Intre ele, dupa culoare as zice ca sunt cateva rosiute Siberian , care au putin galben la codita , mai sus rosiile portocalii, trei rosii mici Tigerella si altele.

Alte mititele au mai fost niste tomate cherry cu forma usor alungita, ovala , care singure au crescut in solar si de la care abia acum , tarziu, mi-am dat seama ca nici nu am oprit seminte. Sper sa mai rasara si anul viitor, pentru ca au fost frumoase, daca nu neaparat si gustoase.

…Si tomatele cherry portocalii , dulci, dulci , dulci si bune, bune de tot :). Pana sa se coaca , agatate de fir au fost multe, insa pe masura ce se coceau, se tot imputinau ca se mai trezea cate un hot pofticios  fata in fata cu ele si nu le putea rezista fara sa se dedulceasca de la micile  portocalute .

Cate au fost astazi? Cherry portocalii, cherry prunisoara galbene, cherry negre rusesti, reistomate gogoloațe , Violet Jasper ,Tigerella , sase soiuri de tomate. Si cu doua de zilele trecute, pana acum opt feluri.

20 comentarii »

  1. Cum sa fac sa-mi dai si mie niste seminte de rosia calatorului? ca tare mai imi place 🙂

    Comentariu de greenzonelife — 29 Ianuarie 2014 @ 1:22 pm

  2. Sunt minunate roşiile, felicitări!
    Ai cumva seminţe de prisos? Îmi doresc şi eu foarte mult câteva seminţe de roşii negre şi de roşii dungate. (Grădina mea e foarte mică, deci aş experimenta doar câteva fire.) Aş putea să-ţi trimit la schimb seminţe de fasole ornamentală (ale cărei păstăi sunt comestiile; nu ocupă mult loc, creşte pe verticală – prima dată am văzut în Maramureş, o mulţime de araci foarte înalţi, pe care se cocoţase fasolea… arătau ca o armată SF :)) şi seminţe de dovlecei-floare, cu o înfăţişare spectaculoasă, foarte decorativi pe farfurie când sunt gătiţi umpluţi.
    M-aş bucura foarte mult… (Dacă eşti de acord, aştept un semn pe adresa c_amelia_da@yahoo.com)

    Comentariu de kethi — 16 Decembrie 2013 @ 8:31 pm

    • Bine, te voi contacta pe yahoo.Numai sa ai putintica rabdare :).

      Comentariu de Mihaela C.P. — 16 Decembrie 2013 @ 9:25 pm

      • Sigur, aştept, mulţumesc! Carmen

        Comentariu de kethi — 18 Decembrie 2013 @ 5:15 pm

      • Draga Mihaela, ca sa tin mai usor legatura cu pasionatii de gradinarit, dar si ca sa ma identific cumva atunci cand las comentarii, am deschis si eu un blog pe tema asta.
        http://www.celepatruanotimpuri.blogspot.ro
        Un 2014 plin de realizari gradinaresti! 🙂
        Sper sa tinem legatura.
        Cu nespusa admiratie pentru rosiile tale, la care ma tot uit cu jind, 🙂
        Carmen

        Comentariu de Carmen — 23 Decembrie 2013 @ 10:55 am

        • Am retinut datele blogului tau , vom tine legatura .
          Multumesc pentru urarea ca 2014 sa fie plin de realizari gradinaresti. Sa fie, zic si eu! 🙂

          Comentariu de Mihaela C.P. — 25 Decembrie 2013 @ 7:27 pm

          • Mihaela, dacă mai vrei să facem schimbul de seminţe, eu sunt gata de acţiune. 🙂 Scrie-mi, te rog, pe e-mail. Mulţumesc!

            Comentariu de kethi — 9 Ianuarie 2014 @ 7:40 am

  3. Buna dimineata !
    Rosii mari, carnoase ,
    De le ai pe masa in ziua de CRACIUN
    Bucatele par mai gustoase
    Si vinul mult mai bun !


    Sarbatori fericite !
    Cu stima,
    Aliosa.

    Comentariu de Aliosa — 16 Decembrie 2013 @ 8:29 am

    • Multumesc, Aliosa! Numai bine si tie si apropiatilor , familie, prieteni, sa aveti mult bine de sarbatori, sa va bucurati de ele! 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 18 Decembrie 2013 @ 10:00 pm

  4. Dupa ce vad minunile tale de rosii, imi vine sa ma duc si sa cumpar macar cateva din magazin, macar sa-mi astampar pofta. Dar cand le vad in ladite, imi trece. Poate la culoare seamana, dar sunt tari ca piatra si banuiesc ca 80% sunt formate dintr-o coaja care aduce a guma de mestecat. Asa ca raman la pozele si povestile tale despre rosii. Cred ca din cele mici portocalii as aduna si eu de-o salata! In tura asta.
    Duminica frumoasa!

    Comentariu de cafeauata — 14 Decembrie 2013 @ 6:29 pm

    • Le–am vazut si eu , rosiile din magazin acum, toate de marime egala, forma perfecta, culoare , insa neconvingatoare :).In urma cu cativa ani ma mai pacaleam cu ele, dar nu au gustul rosiei de vara.Duminica placuta , de asemenea! 🙂

      Comentariu de Mihaela C.P. — 14 Decembrie 2013 @ 11:34 pm

  5. Doamne, ce frumoase sunt !!! O sa tin minte, ca ti-au placut Violet Jasper, daca dau peste seminte de soiul asta o sa le incerc si eu. Imi plac foarte mult rosiutele mici, care cresc in ciorchini si copii le mananca direct din gradina. Multumesc, Mihaela !

    Comentariu de Dani — 14 Decembrie 2013 @ 3:54 pm

  6. interesanta mai este rosia din a treia imagine, din stanga sus, in forma de floare!…
    niciodata nu am vazut atatea soiuri de rosii, atata varietate in ceea ce priveste forma, dimensiunea si culoarea. sunt foarte frumoase!

    Comentariu de Alina — 14 Decembrie 2013 @ 1:02 pm

    • Da, si aia este foarte frumos crescuta si tot din soiul ala de rosii mai este una (inca verde) in acelasi colaj de imagini, ca o inimioara :).
      Au fost frumoase si e interesant sa le vezi atat de diferite si mai ales sa mananci o salata multicolora numai de la rosii.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 15 Decembrie 2013 @ 9:20 am

  7. Buna,
    Ti-am urmarit blogul si am vazut ca ai niste orhidee superbe. Detin si eu 11, dar in ultimul timp am o singura problema: am tulpini pline de boboci, dar mi se usuca. Frunzele sunt vioaie si verzi, de udat le ud saptamanala (metoda baita), lumina au destula si nu directa. Singurul motiv care imi vine in minte este aerul uscat, deoarece functioneaza caloriferele. Ele nu sunt in apropierea unui calorifer, dar este destul de cald. Metoda mea de salvare a fost sa fac un pulverizator cu apa si sa le mai stropesc din cand in cand (este mai mult ca o boare nu da foarte multa apa). Un alt sfat ai? Ca ma intristeaza sa le vad pline cu boboci si acestia sa se usuce.

    Comentariu de deea — 13 Decembrie 2013 @ 9:39 pm

    • Buna! De care orhidee ai?
      Am patit si eu acelasi lucru in urma cu cativa ani cu orhidee cymbidium , care la fel, faceau boboci si in loc sa infloreasca , se ingalbeneau si cadeau.In anul ala le-am tinut in camera mea, in aer uscat si temperaturi de circa 20-20 si ceva de grade. Nu le place caldura si aerul uscat. Daca ai avea o incapere mai racoroasa in casa , cu temperaturi sub 20 de grade , le-ar placea mai mult. Si chiar putin curent la radacini , care le-ar veni pe sub tocul ferestrelor, le-ar placea orhideelor phalaenopsis.

      Comentariu de Mihaela C.P. — 13 Decembrie 2013 @ 9:53 pm

      • Sunt phalenopolis. Jumatate sunt la geam jumatate sunt pe masa. Din pacate nu am alta incapare unde pot sa le tin. Din acest motiv te intrebam daca este ok cu pulverizatorul sa le cresc umiditate plus paharele pe caloriferele ca nici eu nu suport aerul uscat.

        Comentariu de deea — 13 Decembrie 2013 @ 10:10 pm

        • Am gasit pe siteul:http://www.infocasasigradina.ro/articole/Ghidul-gradinarului/Orhideele-si-umiditatea-951.html

          urmatoarele sugestii :”metode de a creste umiditatea in locul in care tii ghivecele cu orhidee:
          * aseaza plantele pe tavite cu apa, dar in care sa asezi un strat de pietricele pe care sa stea ghiveciul, astfel incat partea inferioara a acestuia sa nu stea direct in apa.
          * daca vremea e foarte uscata si calda, orhideele pot fi pulverizate cu apa, dimineata sau la pranz – niciodata seara, pentru ca apa nu trebuie sa stea prea mult pe frunze.
          * se mai poate folosi un umidificator de camera.

          Incaperea trebuie sa fie si foarte bine aerisita, pentru ca altfel se creeaza un mediu propice aparitiei bolilor si mucegaiului.” 🙂

          Comentariu de Mihaela C.P. — 13 Decembrie 2013 @ 10:16 pm

          • O sa le cumpar si tavita ca stiam si eu. Experimentul meu a fost urmatorul : am primit doua orhidee de sf andrei carora li s-au uscat florile, iar dupa ce am inceput sa le pulverizez au inflorit bobocii ramasi. A treia orhidee primita saptamana trecuta are florile intacte, dar pulverizarea are loc de cam 3 ori pe zi inclusiv seara (nu pe frunze pe langa acestea) pentru atunci este aerul cel mai uscat si cea mai mare caldura in casa. Merci mult pentru informatii.

            Comentariu de deea — 13 Decembrie 2013 @ 10:24 pm

            • Am vazut pe la tot mai multe ferestre ale apartamentelor de la blocuri , ori in vitrinele magazinelor orhidee inflorite, ceea ce arata ca nu sunt foarte pretentioase si se pot adapta conditiilor oferite de locuintele noastre. Cred ca si ale tale isi vor reveni si te vor bucura :).

              Comentariu de Mihaela C.P. — 13 Decembrie 2013 @ 10:45 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

